لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان در حملات بر افغانستان دست ندارد - عزیز


عکس آرشیف
عکس آرشیف
حکومت پاکستان ادعای مقامات افغان را در مورد حملات اخیر مرزی بر پاسگاه های مرزبانان افغان مایۀ تاسف خوانده است.

این در حالی است که وزارت خارجۀ افغانستان به خاطر این رویداد سفیر پاکستان را در کابل احضار کرده و رسماً در این مورد اعتراض کرد.

مقام های افغان ادعا دارند که حملات اخیر در افغانستان، فقط چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهروی،از سوی ادارات استخباراتی خارجی، به ویژه پاکستان،انجام شده است.

اما سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی حکومت پاکستان ادعا های کابل مبنی بر دست داشتن پاکستان در حملات اخیر در افغانستان را رد کرده گفت که این گونه بیانات بخشی از بازی های سیاسی زمان انتخابات در افغانستان است.

آقای عزیز به صدای امریکا گفت "این مایۀ تاسف است، زیرا هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. ما از اخلال انتخابات در افغانستان چه به دست می آوریم؟ برای ما انتقال آرام در افغانستان مطلقاً حیاتی است، زیرا بدون صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان با ثبات بوده نمی تواند. لذا مهم است که در این مورد تجدید نظر شود."

آقای عزیز گفت که حکومت پاکستان برای بهبود روابط با افغانستان تلاش کرده است و شدیداً سیاست عدم مداخله را در امور افغانستان در پیش گرفته است.

فراخوانی سفیر پاکستان

از سوی دیگر احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که سفیر پاکستان در کابل روز دو شنبه فراخوانده شده است تا اعتراض نامه و احتجاج افغانستان را به خاطر رویداد های اخیر مرزی به حکومت پاکستان برساند.

آقای مستغنی گفت که این اقدام وزارت خارجه براساس فیصله و هدایت شورای امنیت ملی افغانستان صورت گرفت.

پیشتر از این حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان در تماس اخیر تیلفونی با جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده شکایت کرده بودکه طالبان می خواهند وارد مذاکرات صلح شوند، اما این تلاش ها در جایی از پیشرفت باز می ماند که در آن به همکاری پاکستان نیاز است.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان نیز با تاکید بر آنچه عدم همکاری پاکستان در مذاکرات صلح خواند، فشار ایالات متحده را برای وادار کردن اسلام آباد به حمایت از روند صلح افغانستان، لازمی توصیف کرد.

آقای مستغنی امروز به خبرنگاران در کابل گفت "سر راه آغاز عملی مذکرات صلح موانع ایجاد میشود و پاکستان بصورت عملی و صادقانه در عملیه مذاکرات صلح افغانستان با طالبان همکاری نمیکند و از ایالت متحده امریکا انتظار همیشه گی جمهوری اسلامی افغانستان این بود که اونها نفوذی که دارند استفاده نموده فشارهای لازم سیاسی کار بگیرد و تاثیرگذاری بکنند و وادار بسازند متحدین خود را درمنطقه که بخاطرعملیه مذاکرات صلح افغانستان صادقانه و عملی همکاری بکنند."

اما مشاور امنیت ملی پاکستان تقاضای حکومت رئیس جمهور کرزی را که گویا پاکستان باید طالبان را به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بکشاند "غیرواقعبینانه" توصیف کرد.
رئیس جمهور حامد کرزی و مشاورین وی همواره ادارۀ استخبارات پاکستان یا ISI را به حمایت از شورشگری طالبان در افغانستان متهم می کنند.

آقای عزیز می گوید که پاکستان همه گام های ممکن را بر میدارد تا مانع هر گونه تلاش برای اخلال روند انتخابات افغانستان شود. او افزود که حکومت پاکستان آمادۀ تعامل با هرگونه حکومتی است که پس از انتخابات در افغانستان رویکار می آید. اما وی اعتراضات اخیر حکومت افغانستان را یک پسگرد سیاسی خواند.
XS
SM
MD
LG