لینک های دسترسی

Breaking News

همکاریی پاکستان در فراهم کردن اسناد سفر به طالبان


مقامات شورای عالی صلح می گوید که پاکستان آماده است که برای فراهم کردن پاسپورت و اسناد سفر به آنعده از فرماندهان طالب همکاری کند که می خواهند در مذاکرات صلح شرکت کنند.

مسئولین شورای عالی صلح می گویند یکی از خواسته های مشخص شورای عالی صلح از حکومت پاکستان این است که برای فراهم کردن زمینه سفر های مصئون به آنعده از فرمانده های طالب که می خواهند در مذاکرات صلح شرکت کنند همکاری کند.

فهرست سیاه ملل متحد
محمد اسماعیل قاسمیار، مسئول روابط بین المللی شورای عالی صلح در صحبت ویژۀ با صدای امریکا گفت عدۀ از رهبران طالب که می خواهند در مذاکرات صلح شرکت کنند همچنان اسامی شان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد درج است و بخاطر دریافت پاسپورت و یا اسنادی که بتوانند با آن سفر کنند در قدم نخست نیاز است که از این فهرست حذف شوند.

قاسمیار میگوید حتی اگر برای مدت مؤقت هم باشد باید اسامی این عده از فرماندهان طالب از فهرست سیاه خارج شود. او افزود "ترتیب اسناد برای سفر به هر شکلی که باشد برای اینها ضرور است و دغ دغه این جاست که قبلاً یک عده از رهبری طالبان مانند ملابرادر، ملاعبید الله، عبدالرزاق اینها که آماده گی نشان دادند که به مذاکره بیایند بندی شدند،پس یک معبر محفوظ نیاز است که دیگر این ها دغ دغه نداشته باشند که خودشان یا فامیل شان با این تکلیف ها مواجه می شوند."

همکاریی پاکستان
آقای قاسمیار همچنان میگوید با مقامات پاکستان نیز در این زمینه به تفاهم دست یافته اند و پاکستان تعهد کرده است که برای فراهم کردن اسناد سفر برای رهبران طالبان همکاری میکند.

در این حال تحلیلگران سیاسی افغانستان به این تلاش های شورای عالی باور چندانی نداشته و میگویند به باور آنان تلاش های شورای عالی صلح و حکومت افغانستان برای صلح در حد شعار باقی مانده و در عمل هیچ گام مثبتی در این زمینه برداشته نشده است.

نسیم گل توتاخیل، استاد پوهنتون کابل می گوید اگر حکومت افغانستان ابتکار عمل را به دست داشته باشد، طالبان بخاطر سفرهای شان به منظور مذاکرات صلح به کدام اسناد و پاسپورت هم نیاز نخواهند داشت.

در رابطه به این که کدام شخصیت های جانب طالبان می توانند پاسپورت های را برای داشتن سفرهای مصؤن به یک کشور سومی دریافت کنند رئیس روابط بین الملی شورای عالی صلح معلومات نداد اما گفت این سهولت برای کسانی فراهم خواهد شد که قابل اعتماد برای رهبری گروه طالبان باشد.

آقای قاسمیار همچنان نقش عربستان سعودی در مذاکرات صلح را مهم می خواند و می گوید که با در نظرداشت نفوذی که سعودی بر حکومت پاکستان و رهبری طالبان دارد، می تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

پاسپورت افغانی یا پاکستانی
مسئول روابط بین المللی شورای عالی صلح می گوید برای این تلاش های تازه برای کشاندن طالبان به میز مذاکره تا هنوز کشوری مشخص نشده است. قاسمیار افزود "دولت افغانستان هم برای خود باید اجازه ندهد که طالب با پاسپورت پاکستان به مذاکرات بین المللی برود و طالب هم که صدای ما را می شنوند حاضر نشود که پاسپورت پاکستان را بگیرد، طالب باید بدون این که پای پاکستان و یا امریکا در میان باشد با دولت کابل مذاکره کند."

در این حال وحید مژده از تحلیلگران سیاسی افغانستان می گوید که اگر واقعاً برای مذاکرات صلح نیتی وجود داشته باشد باید دفتر سیاسی طالبان در قطر آماده شود چون به گفته او این آدرس به همین منظور مشخص ایجاد شده است.

آقای مژده در مورد این اقدامات تازه شورای عالی صلح گفت "کسانی که در قطر استند بدون پاسپورت نرفته اند، پاسپورت پاکستانی خو دارند، نام آنها هم در فهرست سیاه است اما به اساس توافقاتی که با دولت قطر، امریکا و طالبان شده کسی با آنها کاری ندارد و مصؤن هستند، اینها باید مذاکره بکنند و دفتر و یا همان آدرس باید باز شود تا آنها پذیرای کسانی مانند اپوزیسیون دولت افغانستان باشند."

آقای مژده همچنان می گوید باید شورای عالی صلح مشخص بسازد که کدام یک از فرماندهان طالبان بخاطر مذاکرات صلح با حکومت افغانستان به پاسپورت و یا اسناد دیگر نیاز دارند.

با وجود خوشبینی های شورای عالی صلح، تا کنون طالبان بصورت رسمی در مورد این پیشنهادات حکومت افغانستان و شورای عالی صلح کدام واکنش و آماده گی مشخص برای شرکت در مذاکرات صلح نشان نداده اند.
XS
SM
MD
LG