لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیر زاده: میگفتند زن تنها اجازه نوشتن با پنسل را دارد


خانم دستگیر زاده در حال دیکلمه شعر در کابل
خانم دستگیر زاده در حال دیکلمه شعر در کابل

داکتر حمیرا نگهت دستگیر زاده، شاعر، ادیب و منتقد ادبی معاصر افغان و یکی از زنان سردمدار ادبیات فارسی دری است که از آوان آغاز جنبش های ادبی در افغانستان تاکنون در غرب، پا به پای نسل خود و نسل تازه، هویت ادبیات افغانستان را شکل داده است و وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی کشورش را در بطن شعرهایش به ثبت رسانیده است.

خانم دستگیر زاده خود را این گونه معرفی میکند: "در شهر سیندخت و رودابه ،در شهر خردو عشق در کابل به دنیا آمدم پدرگرانقدرم در گوشه قران شریف پدریش نخست نام و تاریخ تولد مرا نوشت: تولدی حمیرا جان ساعت 8:30 دوشنبه شب تاریخ 26 ثور سال 1339 در شفاخانه مستورات شهر کابل. پدر که روان پاک اش شاد، در کنار درس خانگی و مسجد از نخستین لیسانسه های کشور در رشته نظامی بودند و روان شاد مادرم دروس مکتب خانگی را نزد مادر کلان شان خوانده بودند.

در گردهمایی در ایران با سیمین بهبهانی و شفیع کدکنی
در گردهمایی در ایران با سیمین بهبهانی و شفیع کدکنی

از بخت بلند مادر کلان های پدر ومادر، بی بی آتون بودند. بی بی آتون ها زنان باسوادی اند که کودکان را تا سنین 13 یا 14 سالگی به گونه رضا کار درس میدهند این رسم هنوز در هرات که زادگاه پدر و مادر من است مروج است. مادر با آنچه آموخته بود به آموزش من پرداخت. پدر نیز کتاب های شعر و مجله می آورد همه میخواندیم.

تحصیلات را تا ختم مقطع مکتب را در شش مکتب متفاوت و سه شهر خواندم و در سال 1357 از لیسه زرغونه کابل فارغ التحصیل شدم. در سال 1358 دردانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه پذیرفته شدم 1361 از بخش اداری- دیپلوماسی این دانشکده دیپلوم گرفتم.

در جریان مکتب و دانشگاه به نوشتن برنامه های ادبی و ثبت برنامه های رادیویی و تلویزیونی می پرداختم و در مجله های آواز و ژوندون همکار بودم بعد از ختم تحصیل رسما در رادیو شروع به کار کردم. بعدا از دانشگاه صوفیه دکتورای ادبیات را به دست آوردم. در هالند قانون و مقررات کار را خواندم."

از داکتر دستگیر زاده تاکنون نه مجموعه شعری تحت عنوان های: شط آبی رهایی، غزل غریب غربت، به دور آتش و دریغ، آفتاب آواره، هیچ نتوان گفت، تلخ در آتش، از سپیده لبریز، از پوست تا پوستر و کوچه های روشن ماه به چاپ رسیده است. در زمره جوایز ادبی که به ایشان تعلق گرفت میتوان از جایزه شعر جوانان، جایزه شعر زنان، جایزه شعر فارسی، جایزه شعر انجمن ناصر خسرو بلخی و نشان آزادی یاد کرد.

خانم دستگیر زاده در سفر های مختلف به کشور های تاجکستان و ایران، در برنامه های ادبی با شعرای شناخته شده دیگر معاصر مانند سیمین بهبهانی شرکت کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:44:01 0:00
لینک دانلود

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG