لینک های دسترسی

Breaking News

دومین دور کمپاین واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از آغاز دومین دور کمپاین واکسین پولیو در افغانستان خبر داده و گفته که در این کمپاین ۹.۱ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین دریافت خواهند کرد.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) به صدای امریکا گفت که ولایات بامیان، دایکندی، غور و برخی از ولسوالی‌های غزنی و بدخشان به دلیل سردی هوا شامل این کمپاین نیست.

آقای هژیر افزود که این کمپاین واکسین در دو مرحله تطبیق خواهد شد که دور دوم آن، در ولایات جنوب و شرق افغانستان به تاریخ نهم ماه حوت آغاز خواهد شد.

قلندر عباد، سرپرست این وزارت گفته است که در حال حاضر، زمینه بهتر برای تطبیق واکسین فلج کودکان در سراسر این کشور مهیا شده و از کارمندان صحی و واکسیناسیون خواسته است که تلاش‌های بیشتری را برای محو کامل این ویروس انجام دهند.

وزارت صحت حکومت طالبان افزوده است: "افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر به محو پولیو نزدیک‌تر شده است و نیاز است تا همه دست به دست هم داده، در تطبیق موفقانه کمپاین واکسین پولیو همکاری نمایند. پولیو یک مرض ویروسی است که قابل درمان و تداوی نمی‌باشد و تنها توسط واکسین قابل پیش‌گیری و وقایه است."

وزارت صحت اضافه کرد که این کمپاین واکسین پولیو به همکاری صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال و سازمان جهانی صحت در افغانستان راه‌اندازی می‌شود.

در این حال، سازمان جهانی صحت در افغانستان نیز از دور تازۀ واکسین پولیو برای کودکان زیر سن پنج سال در این کشور خبر داده است.

این سازمان در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته است که پولیو سبب فلج دایمی و حتا باعث مرگ کودکان شده می‌تواند، اما پیش‌گیری از این بیماری بسیار ساده است.

این سازمان دو قطره واکسین پولیو برای تمام کودکان زیر سن پنج سال را به هدف جلوگیری از فلج آنان در افغانستان مهم عنوان کرده و از تمامی شهروندان این کشور خواسته است که برای محو پولیو در افغانستان با آنان همکاری ‌کنند.

از آغاز سال جاری میلادی به اینسو این دومین مرحلۀ کمپاین واکسین پولیو در افغانستان است که توسط سازمان‌های بین‌المللی و در همکاری با وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان راه‌اندازی می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه در سال ۲۰۲۰ میلادی، یک واقعۀ مثبت فلج کودکان در ولایت پکتیکا ثبت شد که به گفتۀ این وزارت ریشه جنیتیکی این ویروس به واقعات مثبت پولیو کویته پاکستان ارتباط داشته است.

XS
SM
MD
LG