لینک های دسترسی

Breaking News

پس از پنج سال، نخستین مورد پولیو در افریقا ثبت شد


کودکان در سومالیا هنگام دریافت واکسین پولیو (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
کودکان در سومالیا هنگام دریافت واکسین پولیو (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

سازمان جهانی صحت اعلام کرد که اولین مورد ویروس وحشی پولیو در مالاوی، پس از پنج سال ثبت شد.

مقامات صحی مالاوی گفته اند که یک کودک در شهر لیلونگوی، پایتخت این کشو به این ویروس مبتلا شده است.

آزمایشات لابرتواری انجام شده نشان می‌دهد که نوع ساختار جنتیکی ویروس تثبیت شده، شبیه به ویروسی است که در ایالت سند پاکستان گردش داشته است.

ویروس فلج اطفال هنوز هم در افغانستان در حالی از کودکان قربانی می‌گیرد که پاکستان در یک سال گذشته هیچ موردی از بیماری فلج اطفال را ثبت نکرده است.

سازمان جهانی صحت گفت: "مورد ویروس که در پاکستان تشخیص شده بود، بر گواهینامه افریقا عاری از فلج اطفال تاثیری ندارد."

افریقا در ماه اگست سال ۲۰۲۰ پس از حذف همه انواع ویروس وحشی پولیو ، عاری از پولیو اعلام شد. پس از ریشه کن سازی این ویروس، هیچ مورد از واقعات پولیو در چهار سال گذشته در این قاره رخ نداده بود.

ماتشیدیسو موتی، رییس منطقهٔ افریقا در سازمان جهانی صحت گفت: "به تعقیب شناسایی ویروس وحشی پولیو در مالاوی ،ما اقدامات فوری را برای جلوگیری از گسترش احتمالی آن روی دست گرفته ایم."

سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای جلوگیری از شیوع این بیماری با مالاوی در بخش ارزیابی خطرات این ویروس و تطبیق واکسیناسیون همکاری می‌کند.

افزایش بر نظارت ویروس پولیو در کشوهای همسایه

داکتر مودجیروم، همآهنگ کننده سازمان جهانی صحت در افریقا می‌گوید که آخرین واقعه از ویروس پولیو وحشی در سال ۲۰۱۶ در نایجیریا ثبت شده بود و در مجموع تنها پنج مورد این ویروس در سطح جهان در سال ۲۰۲۱ وجود داشت. رویداد هرنوع ویروس وحشی پولیو برای "ما مهم است و با استفاده از همه منابع در دست داشته، هر آن کشور که به کمک نیاز داشته باشد با آنها همکاری می‌کنیم".

پولیو یا فلج اطفال یک نوعی از ویروس حاد عفونی و مسری است که بر نخاع شوکی بدن حمله می‌کند و منجر به فلج غیر قابل برگشت در اطفال می‌شود.

در حالی که هیچ نوع درمان برای فلج اطفال وجود ندارد، ولی با دریافت واکسین پولیو می‌توان از مبتلا شدن کودکان به این مرض جلوگیری کرد.

در سال ۲۰۲۰ افریقا عاری از بیماری فلج اطفال اعلام شد، البته به این مفهوم که در چند سال گذشته هیچ مورد تشخیص شده بیماری پولیو در این قاره ثبت نشده بود.

بیماری پولیو تا زمان کشف واکسین آن در سال ۱۹۵۰ در سراسر جهان واگیر بود و بسیاری از کشورهای فقیر در آسیا و افریقا به واکسین این بیماری الی چند دهه اخیر دسترسی نداشتند و گفته می‌شود که در سال ۱۹۹۶ بیش از هفتاد هزار مورد این بیماری تنها در افریقا ثبت شده بود. اما با وجود این همه تلاش ها، این بیماری در سطح جهان به گونه کامل محو نشده است و این ویروس هنوز هم در افغانستان و پاکستان وجود دارد.

XS
SM
MD
LG