لینک های دسترسی

Breaking News

سه و نیم میلیون کودک افغان از تطبیق واکسین پولیو باز مانده اند- مقام‌ها


مسوولان صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که در کمپاین سرتاسری اخیر پولیو که به تاریخ ۲۹ جدی سال جاری آغاز شد، در حدود ۳.۵ میلیون کودک در نقاط مختلف آن کشور از دریافت واکسین پولیو محروم شده اند.

به گفتۀ مسولان برنامۀ محو پولیو، قرار بود تا نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در این کمپاین واکسین شود، اما به دلیل مخالفت طالبان مسلح در شماری از ولایت‌ها و سردی شدید هوا در سه ولایت دیگر، میلیون‌ها کودک از پوشش این کمپاین باز مانده اند.

میرجان راسخ مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو در مصاحبه با صدای امریکا گفت که اخیراً ممانعت گروه مسلح طالبان با کمپاین های خانه به خانه پولیو شدیدتر شده است.

آقای راسخ گفت: "در دور قبلی ولایت غزنی و در این دور ولایت های میدان وردک و پکتیا از تطبیق کمپاین خانه به خانه محروم می‌شوند‌."

به گفتۀ آقای راسخ، اولین بار است که ولایت‌های میدان وردک و پکتیا از کمپاین پولیو باز می‌مانند، اما خاطر نشان ساخت که در روزهای بسیار نزدیک کمپاین جدید در ولایت پکتیا آغاز خواهد شد.

آقای راسخ افزود که در سه ولایت دیگر (غور، بامیان و دایکندی) سردی هوا مانع تطبیق کمپاین های پولیو شد که در برنامه های بعدی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

او گفت: "امیدوارم که همه طرف‌های درگیر در دور بعدی کمپاین‌ها به بی‌طرفی برنامۀ پولیو ارج گذاشته و زمینه را برای محو ویروس پولیو مساعد سازند تا افغانستان هم به لست کشورهای عاری از ویروس پولیو ملحق گردد."

در همین حال، شماری از والدین کودکان با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده از مخالفان مسلح دولت می‌خواهند تا مانع فعالیت واکسین پولیو نشوند.

محمد و نرگس دو تن از والدینی که وضعیت فعلی آنان را نگران ساخته است از مخالفین حکومت می‌خواهند تا مانع کمپاین‌های خانه به خانه نشوند و بگذارند که کودکان شان از واکسین حیاتی پولیو بهرمند شوند.

آنان همچنان از پدران و مادران می‌خواهند که "غفلت نکرده" و کودکان شان را با تطبیق واکسین در برابر بیماری پولیو وقایه کنند.

هر چند از آغاز سال جاری میلادی تا به حال هیچ واقعۀ مثبت پولیو درافغانستان ثبت نشده است، مسوولان برنامۀ محو پولیو هشدار می‌دهند که اگر وضعیت موجود ادامه یابد، ممکن تعداد واقعات مثبت پولیو در سال جاری به مراتب بیشتر از سال‌های پیش شود.

XS
SM
MD
LG