لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای جلب همکاری‌ مادران برای تطبیق واکسین پولیو در ننگرهار


از آغاز سال جاری میلادی تا حال ۵۶ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.
از آغاز سال جاری میلادی تا حال ۵۶ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

ادارۀ صندوق وجهی اطفال (یونیسف) از روند جدید جلب همکاری مادران برای تطبیق واکسین ضد پولیو در ولایت ننگرهار خبر داد.

مسوولین یونیسف به صدای امریکا گفت که هدف از آغاز این برنامۀ ویژه، تطبیق درست و به موقع واکسین ضد پولیو و جلوگیری از محروم ماندن کودکان زیرسن پنج سال از واکسین پولیو می‌باشد.

قدرت الله شکیب، مسوول بخش مطبوعات برنامۀ پولیو در شرق افغانستان به صدای امریکا گفت که دست کم ۱۲۰۰ کارمند که ۷۵۰ آن زنان اند، در زون شرق به خصوص ولایت ننگرهار توظیف شده است تا واکسین پولیو را در مناطق شهری و دور افتاده به شکل خانه به خانه تطبیق کنند.

آقای شکیب نتایج این روند را امیدوار کننده خواند و از برخورد خوب خانواده‌ها با واکسیناتوران زن نیز قدردانی کرد.

در همین حال، واکسیناتوران و مسوولین آگاهی عامۀ ادارۀ یونیسیف نیز از علاقمندی مادران با تطبیق واکسین ضد پولیو و تاثیرات این روند حرف می‌زنند.

دیانا مومند، مسوول بخش آگاهی عامۀ در شهر جلال آباد به صدای امریکا گفت: "ما خانه به خانه می‌گردیم و در مورد پولیو، رعایت حفظ الصحه و چگونگی جلوگیری از مرض پولیو به مادران آگاهی می‌دهیم."

او با ابراز خرسندی گفت که مادران با علاقمندی زیاد و داوطلبانه کودکان شان را برای واکسین حاضر می‌کنند.

در همین حال، فعالین حقوق زن در ننگرهار از این اقدام اداره یونیسیف استقبال کرده و می‌گویند که راه اندازی چنین برنامه‌ها باعث ریشه کن شدن مرض پولیو می‌شود.

ثریا، یکی از فعالین حقوق زن در شرق افغانستان در این مورد به صدای امریکا گفت: "قبل از این هم اداره یونیسیف در قسمت آگاهی دهی زنان، برنامه های ویژۀ را در موارد مختلف از طریق رسانه های محلی به راه انداخته است، که نتایج خوبی در قبال داشته است".

مسوولین می‌گویند که هدف از راه اندازی این برنامه، تسهیل روند آگاهی دهی زنان از طریق رسانه های محلی زون شرق است.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان است که پولیو هنوز هم در آن وجود دارد و از کودکان این کشورها همواره قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG