لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: ۱۸۲ کلینیک صحی جدید در جنوب افغانستان ایجاد می‌شود


مسوولین وزارت صحت عامۀ افغانستان از ایجاد ده‌ها مرکز صحی جدید برای بهبود بخشیدن خدمات صحی در ولایت‌های جنوب آن کشور خبر می‌دهند.

غلام دستگیر نظری، مسوول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت: "بر اساس نیازمندی‌های جامعه، در نظر داریم تا به تعداد ۱۸۲ کلینیک جدید را در ولایت های جنوب افغانستان ایجاد نماییم".

آقای نظری با اشاره به نتایج بررسی ادارۀ مرکزی احصاییۀ افغانستان گفت که دسترسی مردم به خدمات ابتدایی صحی در ولایت های جنوبی خیلی پایین بوده و حتا در بعضی مناطق که به نام "ساحات سفید" نیز یاد می‌شود، هیچ نوع خدمات صحی وجود ندارد.

او افزود: "... از جمله کلینیک‌های پلان شده، به تعداد ۸۲ آن به شکل مراکز دایمی و متباقی "کمپ های صحی" در نظر گرفته شده است. کمپ های صحی چندین ولسوالی را تحت پوشش قرار داده و به شکل سیار از یک منطقه به منطقۀ دیگر به هدف پوشش قریه جات بیشتر، منتقل خواهد شد".

مسوولین صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که بعضی از کلینیک‌های جدید در مناطق تحت کنترول مخالفین دولت ایجاد خواهد شد که خوشبختانه تا به حال درین مورد از جانب مقابل [طالبان] کدام ممانعتی صورت نگرفته است.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو، به صدای امریکا گفت که ایجاد این کلینیک‌ها برای تطبیق واکسین پولیو بسیار موثر خواهد بود.

او گفت: "... ایجاد مراکز جدید صحی در ولایت های جنوب به دو دلیل مهم است: اول، در حوزه جنوب افغانستان کمپاین های خانه به خانه با مخالفت طالبان مسلح مواجه گردیده است و دوم اینکه نفوس درین ولایت ها به صورت پراگنده زندگی می‌کنند و دسترسی آنها به مراکز صحی کمتر است، بناءً با ایجاد این کلینیک ها دسترسی خانواده ها به خدمات صحی به خصوص واکسیناسیون پولیو بیشتر خواهد شد".

بیشتر از دو سال می‌شود که مخالفین مسلح دولت اجازه کمپاین خانه به خانه را در برخی از مناطق تحت کنترول شان نمی‌دهند که این کار سبب افزایش واقعات پولیو در جنوب کشور شده است.

از آغاز سال میلادی تا به حال در سراسر افغانستان ۵۳ کودک به پولیو مصاب شده اند که بیشتر این موارد در ولایت های جنوبی ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG