لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از روز جهانی پولیو در افغانستان


آرشیف:
آرشیف:

وزارت صحت عامۀ افغانستان درحالی از روز جهانی پولیو بزرگداشت به عمل آورد که بیش از دو میلیون کودک زیر سن پنج سال در این کشور از دریافت واکسین پولیو محروم اند.

احمد جواد عثمانی، سرپرست صحت عامۀ افغانستان در جریان مراسم بزرگداشت از روز جهانی پولیو گفت که اگر زمینۀ تطبیق واکسین پولیو برای همه کودکان مساعد می‌بود، در مدت کوتاه از گردش ویروس وحشی پولیو در این کشور جلوگیری می‌شد.

آقای عثمانی گفت: "وضعیت غیر مترقبۀ شیوع کروناویرس در افغانستان باعث شد که تمام خدمات صحی، به خصوص کمپاین های پولیو به شکل جدی آن مختل و در نتیجه واقعات فلج پولیو افزایش یابد."

او که تجلیل روز جهانی پولیو برای افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا از یک طرف در بلند بردن آگاهی مردم کمک می‌کند و از طرف دیگر یک فرصت مناسب برای تشویق آن‌عده خانواده های است که مانع واکسین پولیو به کودکان شان می‌شوند.

مصطفی بن مسعود، نمایندۀ اداره یونیسف در محفل تجلیل از روز جهانی پولیو نیز به چالش های موجود سد راه تطبیق برنامۀ پولیو اشاره کرد و از همه جوانب خواست تا در جلوگیری از شیوع مرض پولیو همکاری جدی کنند.

او گفت که امیدوار است افغانستان و پاکستان مانند سایر کشورهای جهان عاری از پولیو شود.

او افزود، که برای محو پولیو در افغانستان به همکاری همه‌جانبه نیاز است.

پیتر جان گراف، نماینده سازمان جهان صحت برای افغانستان گفت که ریشه کن کردن پولیو دشوار است، اما نا ممکن نیست.

وی افزود: "از همه جوانب می خواهیم که به بی طرفی برنامۀ پولیو احترام قایل شوند و کارکنان این برنامه را در رسانیدن و تطبیق واکسین پولیو کمک نمایند."

از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۵۳ مورد پولیو در سراسر افغانسان به ثبت رسیده است که ۳۵ مورد آن در حوزه جنوب، هشت مورد در غرب، شش مورد درجنوب شرق، دو مورد در شرق و یک – یک مورد در حوزه های شمال و شمال شرق، گزارش داده شده است.

XS
SM
MD
LG