لینک های دسترسی

Breaking News

حکایت زن جوانی که قربانی پولیو شده است


آرشیف
آرشیف

نظیفه، یک قابله و همزمان مادر سه فرزند زیر سن پنج سال است که از کودکی به دلیل ابتلا به بیماری پولیو از ناحیۀ پا معلول شده است.

او که ۲۶ سال عمر دارد و در یک سالگی به مرض پولیو مصاب شده است از تمام مادارن می خواهد تا در تطبیق واکسین پولیو جدی باشند و کودکان شان را از مشکلاتی که او به دلیل معلولیت متحمل شده است، در امان نگهدارند.

خانم نظیفه که برای ترمیم قالب پایش از ولایت کندز به شفاخانۀ صلیب سرخ کابل آمده است به صدای امریکا گفت که همیشه در تلاش است تا والدین را برای واکسین پولیو تشویق نماید.

او گفت: "هر کسی را که می‌شناسم یا می‌بینم که کودکان خورد سن دارند، آنان را به تطبیق واکسین تشویق می‌کنم...کودکانم را واکسین می‌کنم و مشکلاتی را که خودم سال‌ها به سبب فلج متحمل شده ام به مردم مثال می‌دهم که خوشبختانه آنها به گپ هایم گوش می‌دهند و کودکان شانرا واکسین می‌کنند."

این زن جوان در یکی از ولسوالی های ناامن ولایت کندز زندگی می‌کند که به گفتۀ وی اگر واکسیناتور به علت ناامنی به عقب خانه اش نیایند، خود کودکانش را به نزدیک‌ترین کلینیک می‌برد.

نظیفه گفت: "والدین نباید سهل انگاری کنند زیرا اگر کودکان شان به مرض پولیو گرفتار شوند تا آخر عمر معلول می مانند، حتا اگر والدین زندگی راحتی را هم برای شان مساعد سازند باز هم بسیار رنج می‌برند که تحمل آن بسیار سخت است."

نظیفه می‌گوید که با قالب پایش خوش است اما نمی‌تواند مانند یک فرد سالم همه کارهایش را انجام دهد.

افزون بر نظیفه، سالانه ده ها طفل دراثر بی توجهی والدین و یا نا امنی های دوامدار به مرض پولیو مصاب می‌شوند و تا آخر عمر فلج باقی می‌مانند.

مرض پولیو تداوی ندارد و فقط با گرفتن دو قطره واکسین می‌توان از شیوع آن جلوگیری نمود.

XS
SM
MD
LG