لینک های دسترسی

Breaking News

نقش عالمان دینی برای آگاهی‌ عامه در مورد پولیو


مسوولان برنامۀ محو پولیو از مشارکت همه جانبۀ عالمان دینی در تطبیق برنامه های آگاهی دهی پولیو در مناطق ناامن افغانستان، خبر می‌دهند.

میر جان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که مشارکت عالمان در برنامۀ آگاهی دهی دو سال پیش، درست پس از مخالفت طالبان مسلح با کمپاین های خانه به خانۀ پولیو، آغاز شد.

آقای راسخ گفت: "ما آن‌عده از علمایی را که صاحب رسوخ اند، سال‌ها بی‌طرفی سیاسی را حفظ نموده و در بین حکومت و مخالفین دولت هم از اعتبار و عزت خاص برخوردار هستند، شامل برنامه ساخته ایم."

او با تاکید بر محبوبیت این عالمان در بین مردم گفت: "فعالیت های شان [علما] بسیار موثر است، بیشتر خانواده‌ها در حوزۀ جنوب کشور به خصوص ولایت‌های هلمند، زابل و قندهار که قبلاً واکسین را رد می‌نمودند، حالا به همکاری علما و متنفذین به این قانع شده اند تا اطفال شان را واکسین نمایند."

به دلیل جنگ، ناامنی و مخالفت گروه‌های مسلح به ویژه طالبان با کمپاین خانه به خانۀ تطبیق واکسین پولیو، در هر دور میلیون‌ها کودک از دریافت واکسین محروم می شوند.

صدیقه، مادری که خود از برنامۀ آگاهی دهی پولیو مستفید شده است، همکاری عالمان دینی را بسیار ارزنده می‌داند، اما می‌گوید که خانواده‌ها هم وظیفه ایمانی و وجدانی دارند تا متوجه صحت کودکان شان باشند.

او به این باور است که عالمان افرادی با رسوخ جامعه اند که نه تنها خانواده‌ها بلکه طالبان مسلح را نیز می‌توانند قناعت دهند تا مانع تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو نشوند.

مسوولان برنامۀ محو پولیو تایید می‌کنند که کارکنان صحی و متنفذین قومی یک سلسله برنامه های آگاهی دهی را در سایر مناطق کشور نیز به راه انداخته اند.

در سه سال اخیر، آمار کودکان مصاب به مرض پولیو در حال افزایش بوده و موارد مثبت پولیو بیشتر از مناطقی گزارش داده شده است که در آن کمپاین خانه به خانه صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG