لینک های دسترسی

Breaking News

فراغت ده‌ها واکسیناتور زن از برنامۀ آموزشی واکسیناسیون


آرشیف
آرشیف

مسوولین وزارت صحت عامۀ افغانستان از فراغت بیشتر از ۱۰۰ واکسیناتور زن در یک دوره آموزشی سه ماهۀ واکسین از هشت ولایت کشور، خبر می‌دهند.

به گفتۀ مسوولین صحی، این بانوان با وجود مشکلات امنیتی و هم‌چنان دوری از خانواده و کودکان شان، توانسته اند تا یک دورۀ سه ماهۀ آموزشی واکسین را موفقانه به پایه اکمال برسانند.

این واکسیناتوران که از ولایت‌های بامیان، دایکندی، پروان، پنجشیر، کاپیسا، میدان وردک، لوگر و نیمروز در کابل آموزش دیده اند، بعد از ختم برنامه، دوباره به ولایت‌های شان بازگشته و در کلینیک‌های مربوط قرا و قصبات شان کار خواهند کرد.

داکتر رقیه، مسوول بخش آموزش‌ معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که در میان این واکسینتاتوران فقط یک نفر مرد است و دیگر همه بانوان اند، زیرا به گفتۀ وی وزارت صحت فعلاً به واکسیناتوران زن اشد ضرورت دارد.

خانم رقیه گفت: "در این دوره آموزشی به تعداد ۱۰۴ شاگرد در بخش تطبیق واکسین و مسایل مربوط به واکسیناسیون به شکل مسلکی آموزش دیده اند."

غلام دستیگر نظری، رییس معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان کمبود کدرهای ورزیده و مسلکی را در بخش واکسین یکی از چالش‌های بزرگ این برنامه عنوان کرده و برای رفع این معضل، ادامه همچو آموزش‌های سه ماهه را در کابل و ولایات یگانه راه حل در شرایط فعلی می‌داند.

آقای نظری گفت: "با وجود چالش‌های بزرگ، خوشبختانه توانستیم تا طی دو سال گذشته اضافه تر از ۵۰۰ واکسیناتور را آموزش دهیم که فعلاً همۀ آن‌ها در کلینیک‌های مناطق دور دست افغانستان مصروف کار اند."

او خطاب به فارغین جدید گفت: "امیدوار هستم تا با رفتن شما [به ولایت]، موثریت و کیفیت تطبیق واکسین بهتر شود، زیرا چیزی را که شما در این مدت سه ماه آموخته اید، قبلاً به دیگران آموزش داده نشده است."

رییس معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که واکسین یک موضوع بسیار حیاتی است، باید به شکل مصوون آن تطبیق شود و نتیجه آن باید ملموس باشد زیرا اگر بی‌غوری کوچک صورت گیرد، نتیجه عوض می‌شود.

سایره، یکی از اشتراک کنندگان به صدای امریکا گفت که سعی خواهد کرد تا بعد از رفتن به بامیان در مورد فواید واکسین‌ به خصوص واکسین پولیو به خانواده‌ها و مادران آگاهی لازم بدهد.

برنامه آموزش‌دهی بخش واکسیناسیون از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز و تا حال ادامه دارد که در حدود ۱۸۰۰ واکسیناتور که بیشتر آنان بانوان می‌باشند، از این برنامه فارغ شده اند.

XS
SM
MD
LG