لینک های دسترسی

Breaking News

حکایت مرد جوانی که به دلیل غفلت خانواده قربانی پولیو شده است


آرشیف
آرشیف

سید ملوک، مرد جوان افغان که در کودکی به دلیل ابتلا به بیماری پولیو یا فلج کودکان معلول شده است، همواره تلاش دارد تا معلولیت مانع پیشرفت در زندگی اش نشود.

او که ۲۸ سال عمر دارد خود را قربانی عدم آگاهی خانواده از خطر پولیو عنوان کرد و گفت که او یگانه عضو فامیل ۱۱ نفری است که بنابر غفلت خانواده اش به این مرض مبتلا شده است.

سید ملوک به صدای امریکا گفت: "واکسین برای [کودکان] ضرور است، بسیار ضرور است، به مردم همیشه می‌گویم که [خانواده‌ام] مرا واکسین نکرد و فلج شدم، شما احتیاط کنید و این اشتباه را تکرار نکنید."

به گفتۀ سید ملوک، در بسیاری از موارد کودکان در اثر غفلت والدین به پولیو مصاب برای همیش فلج می‌شوند. او خود را مثال بارز و قربانی چنین غفلت می‌خواند.

او گفت: "... ۲۵ سال می‌شود که از مرض پولیو رنج می‌برم و مانند بسیاری از افرادی دارای معلولیت از قالب استفاده می‌کنم تا بتوانم راه بروم."

این مرد جوان در حالی که به منظور ترمیم قالب پاهایش از شهر گردیز پکتیا به شفاخانه صلیب سرخ کابل آمده است، از تمام خانواده‌ها می‌خواهد تا کودکان خود را واکسین کنند تا به سرنوشت وی گرفتار نشوند.

سید ملوک حالا عروسی کرده است و صاحب چهار فرزند می‌باشد و همیشه کوشش می‎کند تا کودکانش را واکسین کند. او گفت: "یک بار خانه خسرم رفته بودم، واکسیناتوران پشت خانه آمده بودند ولی ما نبودیم، وقتی دوباره به خانه رفتیم، فوراً کودکانم را گرفته [برای تطبیق واکسین] به شفاخانه رفتیم."

سید ملوک از همه خانواده‌ها به شمول طالبان می‌خواهد تا مانع تطبیق واکسین نشوند و بگذارند کودکان شان واکسین شوند. او خطاب به طالبان گفت: "اگر می‌خواهید کودکان شما هم فلج نشوند، بگذارید تا همه اطفال واکسین شوند."

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که مخالفت طالبان در ساحات زیر ادارۀ آن گروه سبب شده است که میلیون‌ها کودک افغان از دریافت واکسین پولیو محروم شوند.

سید ملوک که در رشته اقتصاد لیسانس دارد به صدای امریکا گفت: "معلولیت مانع پیشرفتم نشده و مشکل اقتصادی هم ندارم، زیرا لیسانس هستم و مشکلم کم است."

او در حالیکه به کمک فیزیوتراپیست قالب های پاهایش را می‌پوشید، بار دیگر از همه خانواده ها تقاضا کرد تا با تطبیق دو قطره واکسین پولیو آینده کودکانش را تضمین کنند.

XS
SM
MD
LG