لینک های دسترسی

Breaking News

متخصصین صحی: گردش ویروس پولیو تهدید جدی برای صحت اطفال محسوب می‌شود


آرشیف
آرشیف

متخصصین صحت اطفال می‌گویند که در صورت عدم تطبیق کمپاین‌های واکسین فلج کودکان، گراف واقعات پولیو بلند خواهند رفت، چون این ویروس از یک فرد به فرد دیگر به آسانی قابل انتقال است.

به گفتۀ این متخصصین، قطرات واکسین پولیو برای اطفال زیر پنج سال حیات بخش بوده، بناً باید هر چه زود‌تر کمپاین‌های واکسیناسیون آغاز شوند، تا گردش این ویروس در افغانستان بکلی متوقف گردد.

شماری از خانواده ها نیز در زمینه ابراز نگرانی کرده و می گویند، اگر کمپاین‌های واکسین پولیو اغاز نشوند امکان دارد کودکان شان به این بیماری مصاب شوند.

داکتر مایل سادات، متخصص امراض داخله اطفال به صدای امریکا گفت، راه اندازی کمپاین پولیو برای کودکان یک اقدام مهم و ضروری می باشد، زیرا از یک جانب از واقعات فلج و معیوبیت جلوگیری می‌کند از سوی دیگر آمار بلند این بیماری مهلک را در کشور به گونه قابل ملاحظه کاهش می‌بخشد.

آقای سادات می گوید که در کنار سایر عوامل، بی توجهی خانواده ها به صحت کودکان زیر پنج سال نیز در شیوع بیماری فلج اطفال و امراض دوره طفولیت نقش قابل ملاحظه دارد.

نرگس، یکی از مادرانی است که پنج سال قبل فرزندش به اثر بی توجهی به پولیو مصاب شده است و اکنون تمام اعضای خانواده بار مشکلات او را به دوش می‌کشند.

وی از تمام والدین می خواهد تا اطفال خود را در برابر این بیماری مهلک واکسین نمایند.

او اضافه کرد: "... پیام من به مادران اینست که هر چه زودتر اولاد‌های خود را واکسین کنند و نباید اشتباهی را که من مرتکب شده ام تکرار نمایند. از اینکه نتوانستم به یکی از فرزندانم واکسین پولیو تطبیق کنم، تاسف و ندامت می کنم."

نجیب، یک تن از باشنده گان دیگر شهر کابل به صدای امریکا گفت: "... من صاحب دو پسر و سه دختر هستم و برای هر کدام آنها واکسین ضد پولیو تطبیق کرده ام. خداوند را شکر گذار هستم که آنها فعلاً از این بیماری در امان هستند."

او افزود، به تمام دوستانم توصیه می کنم تا کودکان خود را در برابر بیماری پولیو واکسین کنند.

این در حالی است، مقامات صحی و شرکای بین المللی بخش صحت می‌گویند که کمپاین سراسری واکسین پولیو به زودی در افغانستان از سر گرفته خواهد شد.

از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون یک واقعه مثبت نوع اول پولیو و ۴۲ واقعه مثبت نوع دوم پولیو در افغانستان ثبت شده اند.

XS
SM
MD
LG