لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید مسوولان صحی افغان به تطبیق واکسین پولیو به کودکان


آرشیف
آرشیف

بیماری پولیو یا فلج کودکان در کنار سایر مشکلات چون فقر، ناامنی و کروناویروس به چالش بزرگ دیگری در افغانستان مبدل شده است که به طور دوامدار از کودکان افغان قربانی می‌گیرد.

شرکای بین المللی در هماهنگی با مسوولان افغانستان و پاکستان سال‌هاست تلاش دارند تا این ویروس را که به یک چالش بزرگ برای کودکان افغانستان و پاکستان مبدل شده است، هر چه زودتر ریشه کن کنند.

عبدالروف فروغ، مسوول بخش اطفال در شفاخانۀ حوزوی ولایت بلخ در این رابطه به صدای امریکا گفت: "هرگاه خانواده‌ها واکسین ضد پولیو را برای کودکان شان به وقت و زمان مطلوب تطبیق ننمایند، متاسفانه فرزندان آنان برای دایم فلج خواهند شد."

آقای فروغ گفت: "پولیو یک بیماری ویروسی ساری بوده که از طریق دهن وارد بدن انسان شده و در امعا یا روده ها تکثر می‌کند، سپس خود را به نخاع که بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن انسان است، رسانیده و سبب ایجاد فلج دایمی می‌شود، که عمدتاً اطراف سفلی یا پاها را مصاب می‌کند."

آقای فروغ افزود که واکسین یگانه راه وقایه از این بیماری بوده و سبب ایجاد معافیت می‌گردد.

مولوی ارسلان، یک تن از علمای دینی در ولایت بلخ می‌گوید که از لحاظ دین مبین اسلام در تطبیق واکسین پولیو هیچگونه مشکلی وجود ندارد و باید ما مسلمانان برای تطبیق آن تلاش نماییم.

آقای ارسلان گفت: "از آنجاییکه تطبیق واکسین پولیو برای کودکان یک مسله جدی بوده و به منظور وقایه از فلج کودکان و به خاطر رسیدگی به مشکلات جهانی توسط دانشمندان جهان روی دست گرفته شده است، بناءً از نظر دین مبین اسلام هیچگونه مشکلی در تطبیق آن به ملاحظه نمی رسد."

مولوی ارسلان جهت وضاحت بیشتر موضوع به حدیث پیامبر اسلام اشاره کرد که "برای هر درد درمانی وجود دارد".

زینب، یک تن از باشندگان شهر مزارشریف در صحبت با صدای امریکا، خانواده‌ها را ترغیب کرد تا کودکان زیر سن پنج سال شان را واکسین پولیو کنند. او با توجه به گردش ویروس پولیو در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که هیچ کودک نباید از قطرات حیات بخش واکسین پولیو بی بهره باقی بماند.

دوکتوران تاکید می ورزند که پولیو یک بیماری ساری بوده و در صورت رعایت نکردن توصیه های صحی از یک فرد به فرد دیگر سرایت نموده و باعث فلج یا شل حاد می‌شود.

تا کنون هیچگونه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و یگانه راه وقایه یا جلوگیری از این بیماری همانا تطبیق دو قطره واکسین پولیو برای کودکان زیرسن پنج سال می‌باشد.

XS
SM
MD
LG