لینک های دسترسی

Breaking News

محرومیت نزدیک به ۱۰ میلیون کودک از واکسین پولیو


مسوولان صحی می‌گویند که ناامنی، بحران همه‌گیری کروناویروس و تحولات اخیر در افغانستان سبب محرومیت ۹.۹ میلیون کودک زیرسن پنج سال از واکسین پولیو شده است.

به گفتۀ این مسوولین، با آنکه تلاش ها برای محو پولیو در افغانستان ادامه دارد، از چند ماه به اینسو کمپاین های واکسین پولیو به تعویق افتاده است.

کمال شاه سعید، مسوول ارتباطات برنامهٔ پولیو صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در این رابطه به صدای امریکا گفت که به تعویق افتادن کمپاین های پولیو سبب ایجاد خلا معافیتی و افزایش واقعات فلج در میان کودکان زیرسن پنج سال شده است.

آقای سعید افزود: "دفتر یونیسف، سازمان جهانی صحت و وزارت صحت عامه در راستای از سرگیری کمپاین های پولیو در تمام نقاط کشور تلاش می‌کنند و برنامۀ محو پولیو برای اجرای آن آمادگی کامل دارد."

از سوی دیگر، دوکتور افضلی، آمر محافظت کتلوی ریاست صحت عامه بلخ گفت: "از ماه جون سال ۲۰۲۱ تا کنون در حوزه شمال و سراسر افغانستان هیچ کمپاین واکسین پولیو تطبیق نشده است و قرار است این روند به تاریخ هشت نومبر از سرگرفته شود."

به گفتۀ وی، در حال حاضر وزارت صحت عامۀ افغانستان در عرصه تطبیق کمپاین پولیو با کدام مشکل خاص روبرو نیست و زنان نیز می‌توانند با رعایت نمودن مسایل شرعی در صفوف رضاکاران فعالیت کنند.

حسین، یک تن از باشند‌گان ولایت بلخ که دو فرزند دارد از تاخیر در کمپاین های واکسین پولیو شاکی بوده و در این رابطه به صدای امریکا گفت: "متاسفانه پس از روی کار آمدن حکومت طالبان تا کنون واکسین پولیو خانه به خانه در افغانستان تطبیق نشده است."

او اضافه کرد: "ما به شفاخانه نیز مراجعه کردیم و بنابر نبود واکسین موفق به تطبیق واکسین پولیو نشدیم. هرگاه کمپاین های واکسین پولیو به وقت معین آن راه اندازی نشوند، ممکن از کودکان ما قربانی بگیرد."

سال گذشته حدود سه میلیون کودک به دلیل نا امنی ها و موانع اجتماعی در برخی از مناطق کشور از واکسین پولیو محروم شده بودند، اما با روی کار آمدن حکومت جدید مشکلات امنیتی تا حدی برچیده شده است.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا به حال، یک واقعه نوع اول و ۴۲ واقعه دوم پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG