لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین پولیو در نورستان؛ ۴۳ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفت


آرشیف
آرشیف

مسوولین وزارت صحت عامۀ افغانستان از تکمیل کمپاین اضطراری ۲۰ روزۀ واکسین پولیو در ولایت نورستان خبر دادند.

نورستان از جمله ولایات افغانستان است که به دلیل صعب العبور بودن و نا امنی، در هر کمپاین تطبیق واکسین پولیو، هزاران کودک آن ولایت از گرفتن واکسین محروم می‌مانند.

گلا خان ایوب، مسوول ارتباطات برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که نخستین کمپاین ۲۰ روزه پولیو به تاریخ ۲۵ نومبر آغاز و الی ۱۵ دسمبر ادامه داشت.

او گفت: "قرار است چهار دور کمپاین اضطراری واکسین پولیو در ولایت نورستان راه اندازی شود که خوشبختانه نخستین دور کمپاین سرتاسری آن به هدف پوشش ۴۳ هزار کودک، موفقانه انجام شد".

آقای ایوب افزود که به کودکان نورستانی که عمر شان از یک و یا دو سال کمتر است و تعداد شان به شش هزار کودک می‌رسد، از طریق واکسین های روزمره و یا روتین رسیدگی خواهد شد.

او گفت: "سه دور متباقی کمپاین پولیو را در فاصله یک ماه راه اندازی خواهیم کرد که دور بعدی آن تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد و تمرکز بیشتر ما روی مناطقی خواهد بود که در کمپاین های گذشته بنابر عوامل مختلف از گرفتن واکسین محروم شده اند".

به گفتۀ آقای ایوب، با تطبیق موفقانه چهار دور کمپاین پولیو، خطر گردش ویروس پولیو در ساحاتی که تحت پوشش قرار گرفته است، به حد اقل خواهد رسید.

از سوی دیگر سعیدالله نورستانی، یک تن از وکلای شورای ولایتی نورستان به صدای امریکا گفت: "در برخی از ولسوالی ها، کودکان زیر سن پنج سال به واکسین پولیو دسترسی ندارند که این موضوع نه تنها مایۀ نگرانی ما بوده بلکه خانواده ها نیز از این ناحیه بسیار تشویش دارند" .

آقای نورستانی گفت که در سال‌های گذشته دسترسی و پوشش واکسین پولیو بهتر بود و مردم به راحتی می‌توانستند کودکان شان را واکسین کنند، اما به گفتۀ وی اکنون مخالفان مسلح دولت نمی گذارند تا در ساحات زیر اداره شان واکسین تطبیق شود که این کار ساحه پوشش کمپاین‌های واکسین را بسیار محدود کرده است.

این عضو شورای ولایتی نورستان از تمام خانواده‌ها خواست تا در صورت عدم دسترسی به واکسیناتوارن، به نزدیکترین مرکز صحی محل بودوباش شان مراجعه و در پهلوی سایر واکسین‌ها، واکسین پولیو را نیز به کودکان شان تطبیق کنند.

به گفتۀ مقام‌های افغان، جنگ‌های دوامدار، نا امنی‌ها و ممانعت مخالفین مسلح دولت با کمپاین خانه به خانۀ واکسین پولیو باعث شده است که در هر کمپاین پولیو حدود سه میلیون کودک از گرفتن این واکسین محروم شوند.

افزون بر این، معلومات نابسنده در مورد واکسین پولیو و غفلت خانواده‌ها از عوامل دیگری است که سبب شده است کمپاین‌های پولیو به گونۀ آنچنانی و درست تطبیق نشود و شماری از کودکان از پوشش آن باز مانند.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال ۵۶ کودک در افغانستان به مرض پولیو مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG