لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت یک مورد جدید پولیو در افغانستان؛ شمار واقعات به ۲۵ رسید


آرشیف
آرشیف

مسوولین برنامۀ محو پولیو از ثبت یک واقعۀ تازه نوع دوم پولیو در افغانستان خبر دادند که با این حساب، شمار مجموعی موارد نوع دوم پولیو در سال جاری در افغانستان به ۲۴ و شمار مجموعی موارد پولیو ۲۵ رسید.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که تمام واقعات نوع دوم پولیو در سال جاری از ساحات ناامن افغانستان گزارش شده است.

او گفت: "بیست و چهارمین واقعۀ نوع دوم ویروس پولیو از ولسوالی کاکر ولایت زابل گزارش شده است که متاسفانه یک طفل ۳۶ ماهه را برای همیش فلج نمود."

به گفتۀ وی، حدود دو هفته پیش هم یک واقعۀ نوع دوم پولیو از این ولایت گزارش شده بود.

او علاوه کرد که سال گذشته با آمدن موج نوع دوم ویروس پولیو در افغانستان، این ویروس ولایت‌های شرقی این کشور را مورد تهدید قرار داد و بیشتر واقعات هم در این ولایت‌ها ثبت شد.

آقای راسخ اضافه کرد: " نزدیک به سه سال می‌شود که در مناطق تحت کنترول طالبان به واکسیناتوران ما اجازۀ کمپاین خانه به خانه داده نمی‌شود که اینکار باعث شده است تا تعداد واقعات نوع اول و دوم پولیو در آن مناطق افزایش یابد."

به گفتۀ آقای راسخ، اگرچه با راه اندازی کمپاین‌های پولیو گردش این ویروس در مناطق امن مهار شده است، اما در مناطق ناامن به سبب عدم دسترسی و نگرفتن واکسین پولیو، ویروس در حال گسترش است.

درحالیکه این ویروس هر روز از کودکان افغانستان قربانی می‌گیرد اما دیده می‌شود که هنوز هم یک تعداد خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند کودکان شان واکسین شوند.

دومین کمپاین سرتاسری سال ۲۰۲۱ میلادی به تاریخ ۲۸ مارچ (هشت حمل) برای ۹.۶ میلیون کودک زیر سن پنج سال در سرتاسر افغانستان آغاز گردید.

مسوولین برنامۀ محو پولیو می‌گویند که آن‌ها تلاش دارند تا با اختیار راهکار های جدید و میانجی‌گری متنفذین و بزرگان قومی، کودکان بیشتری را در این کمپاین تحت پوشش قرار دهند.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال، ۲۴ واقعه مثبت نوع دوم و یک واقعه نوع اول پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG