لینک های دسترسی

Breaking News

کاخ سفید: امکان خروج تمام عساکر تا هنوز زیر غور است


یک مقام کاخ سفید می گوید ایالات متحده گزینۀ خروج تمام عساکر امریکایی را پس از سال 2014 نیز مورد غور قرار داده است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا در حالی این خبر را اعلام کرد که کابل و واشنگتن روی چگونگی حضور و تعداد سربازان امریکایی پس در افغانستان گفت و شنود دارند.


این مقام ریاست جمهوری ایالات متحده در مورد نشست دو رهبر می گوید "حمایت امریکا از افغانستان بعد از سال 2014 روی دو موضوع یکی تجهیز و آموزش نیرو های امنیتی و مبارزه با دهشت افگنی و گروه های مرتبط با القاعده متمرکز خواهد بود."

حضور نظامی یا مساعدت متداوم

آقای رودز می گوید که گزینه عدم حضور عساکر امریکایی را در افغانستان از نظر دور نکرده اند.

داكتر عبدالله عبدالله رئيس ائتلاف ملی تغيير و اميد به صدای امریکا گفت مسألۀ مهم ادامۀ همکاری ها درساحۀ نظامی ـ امنیتی بین دو کشور می باشد زیرا افغانستان نیاز دارد به خاطر تأمین امنیت و ایجاد ثبات بپای خود ایستاده باشد.

این مخالف سیاسی رئیس جمهور افغانستان نسبت به تعداد سربازان امریکایی بر چگونگی کمک های واشنگتن به کابل تأکید کرده می گوید "مسألۀ مهم و اساسی این است که درکدام چهارچوب این همکاریها صورت می گیرد و چه نتایجی برای تقویۀ نهاد های امنیتی و سایر نهاد های کشور، برای ایجاد رفاه به مردم افغانستان، کمک برای بهبود زندگی مردم افغانستان و در این که افغانستان بتواند از ظرفیت های اقتصادی خود استفادۀ خوبترنماید، خواهد داشت."

شکست القاعده و طرفداران آن

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده هم عین نظر را داشته می گوید "راه رسیدن به اهدافی که رئیس جمهور در سر می پروراند، به تعیین تعداد عساکر در داخل افغانستان ارتباط ندارد. هدف مذاکرات توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی تعیین و مشخص ساختن تعداد عساکر امریکایی در آن کشور نیست. هدف آن رسیدن به دو هدف است یکی از بین بردن پناهگاه های امن القاعده و دیگری آموزش و تجهیز نیرو های امنیتی افغان."

دیوید بارنو، جنرال بازنشستۀ امریکایی و فرماندۀ پیشین قوای ائتلاف در افغانستان به نشریه فارن پالیسی نگاشته است که به استدلال امریکایی ها شیوۀ جنگ تغییر کرده و با موجودیت طیاره های بی پیلوت که میتواند دشمن را هدف قرار دهد، نیازی به داشتن پایگاه های دایمی برای اردوی امریکا دیده نمیشود.

نیازمندی کابل و واشنگتن به یکدیگر

اما عبدالغفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک منطقوی در کابل می گوید که احتمال عدم موجودیت عساکر امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴، بعید به نظر میرسد.

مقامات امریکایی میگویند نیرو های ائتلاف، ایالات متحده و افغان دست آورد های زیادی در برابر القاعده داشته اند. اما کار ها تا هنوز تمام نشده و آموزش نیرو های افغان ناتکمیل مانده است.

جنرال بارنو در مطلب خود با اشاره به تحولات در توانایی های نظامی و استخباراتی ایالات متحده، و فشار سیاسی که اوباما زیر آن قرار دارد، به رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد می کند تا نیازمندی های خود را در نظر گرفته از چانه زدن بیش از حد خودداری کند تا معامله بین دو کشور به گونۀ صورت گیرد که منافع هر دوی شان حفظ گردد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG