لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان خواهان فشار بیشتر شورای امنیت ملل متحد بر پاکستان شد


هیأت شورای امنیت ملل متحد به منظور بررسی وضعیت عمومی افغانستان روز شنبه وارد کابل شد
هیأت شورای امنیت ملل متحد به منظور بررسی وضعیت عمومی افغانستان روز شنبه وارد کابل شد

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که محمداشرف غنی، رئیس جمهور این کشور دیروز در دیدار با هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد، اسناد و شواهدی در مورد فعالیت‌ها، آموزش و تمویل گروه‌های تروریستی در خارج از افغانستان را به این هیأت سپرده است.

ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است "هر دوجانب در رابطه به اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌های منطقوی، مبارزه با پدیده‌های تروریزم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع پروسۀ صلح، آمادگی‌ها برای انتخابات، اصلاحات در عرصه حکومت‌داری، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل متحد در افغانستان به‌ خصوص در زمینه‌های امنیتی و انکشافی و روی مجموع پیشرفت‌ها طی سه‌ سال اخیر، بحث و تبادل نظر نمودند".

همچنان، رئیس‌ جمهور غنی، اسناد و شواهدی در مورد فعالیت‌ها، آموزش و تمویل گروه‌های تروریستی به شمول داعش در خارج از افغانستان را، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، سپرده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان که در نشست فراخوان کمک‌های بشری به این کشور صحبت می‌کرد، از سفر این هیأت به کشورش استقبال کرد و گفت، بررسی وضعیت کنونی افغانستان، شورای امنیت ملل متحد را در تصمیم‌گیری‌های آینده‌اش کمک خواهد کرد.

او افزود "روی توقعات خود تأکید کردیم که البته مسأله پناهگاه‌ها به گروه‌های که در جنگ استند، در سطح توقعات ما قرار داشت و آنها هم وعده سپردند که قضیۀ افغانستان را توجه جدی برایش می‌داشته باشند".

رئیس اجرائیه افغانستان گفت، اعضای هیأت شورای امنیت ملل متحد با اعضای شورای ملی، نمایندگان زنان، جامعۀ مدنی، بخش امنیتی و اقتصادی حکومت، نیز دیدار و گفتگو کردند که توقعات شان موازی با توقعات مردم افغانستان قرار دارد.

به گفتۀ وی، در نتیجۀ این دیدارها مشخص گردید که اجماعی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از افغانستان وجود دارد.

از سوی دیگر ارگ گفته است که در جلسۀ روز گذشته، تأکید شد که برای برقراری ثبات در افغانستان، فشارها بر پاکستان افزایش یابد و همزمان برای گفتگوها اقدامات مشترک روی دست گرفته شود.

این اولین سفر هیأت پانزده نفری شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سال ۲۰۱۰ میلادی است که به گفتۀ حکومت افغانستان، به خواست این کشور به کابل سفر کرد و روز دوشنبه دوباره به نیویارک برگشت.

چندی پیش، افغانستان در رابطه به راکت‌پراگنی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان و پناه دادن به گروه تروریستی به شورای امنیت ملل متحد شکایت کرده بود.

کیرات عمروف، رئیس شورای امنیت ملل متحد، از حکومت و مردم افغانستان در راستای برقراری صلح و ثبات و هم‌چنان توسعه افغانستان، اعلام حمایت کرده است.

خبرنامۀ ارگ از آقای عمروف نقل کرده است "ما به ‌منظور بررسی پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف در افغانستان به خصوص روند صلح و این ‌که چگونه این پیشرفت‌ها را تسریع ببخشیم، به کابل سفر کرده‌ایم.هیات شورای امنیت هم‌چنان راه‌های را به خاطر هماهنگی و همکاری بیشتر میان سازمان‌های منطقوی و بین‌المللی در افغانستان، جستجو می‌نماید".

نیکی هیلی، نمایندۀ دایمی ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد، امنیت و ثبات افغانستان را برای امنیت منطقه مهم خوانده است.

او گفته است "ایالات متحدۀ امریکا با مردم افغانستان کار می‌کند و ما می‌خواهیم اصلاحات و انکشاف واقعی را در این کشور مشاهده کنیم، تا از همکاری‌های خویش اطمینان حاصل نماییم".

جانب افغانستان به هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد، در راستای همکاری منطقه‌یی به ویژه با پاکستان، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، برگزاری انتخابات، گفتگوهای بین‌الافغانی صلح و تقویت زنان اطمینان داده است.

در ترکیب هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد، سفیران ایالات متحدۀ امریکا، چین، بریتانیا، روسیه، فرانسه، سویدن، پولند، قزاقستان، بولیویا، اتیوپیا، کویت، هالند، پیرو، گینه استوایی و ساحل عاج، شامل بودند.

اعضای این هیأت تعهد سپرده اند که با برگشت شان روی کمک‌های بیشتر آن سازمان با افغانستان در بخش‌های امنیتی و انکشافی، تمرکز خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG