لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن قانون ممنوعیت واردات از شین ژیانگ چین را توشیح کرد


شماری از زنان مسلمان اویغور در یکی از کمپ های کار اجباری در منطقهٔ شین ژیانگ چین
شماری از زنان مسلمان اویغور در یکی از کمپ های کار اجباری در منطقهٔ شین ژیانگ چین

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) قانون ممنوعیت واردات از منطقهٔ شین ژیانگ چین را توشیح کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که این قانون در واکنش به نگرانی‌های کار اجباری در منطقهٔ شین ژیانگ چین توشیح شده است.

پیش نویس این قانون که هفتهٔ گذشته از سوی کانگرس امریکا تصویب شد،‌ همچنین از رییس جمهور ایالات متحده خواسته است تا بر آنعده از مقام‌های چین تعزیرات وضع کند که مسوول سوء استفاده از حقوق بشر در منطقهٔ شین ژیانگ استند.

مارکو روبیو، سناتور از حزب جمهوریخواه، با نشر اعلامیه‌ای گفته است کi "این مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اقدامی است که تا حال توسط ایالات متحده برای پاسخگو قرار دادن حزب کمونیست چین در برابر استفاده از کار برده انجام شده است."

قبل بر این،‌ شماری از شرکت‌های خصوصی ایالات متحده به پیش نویس جلوگیری از کار اجباری اویغورها ابراز ناراحتی کرده‌ بودند، پیش نویس که واردات همه کالاهای تجارتی از منطقهٔ شین ژیانک را ممنوع می‌کند.

شرکت های ایالات متحده گفته اند تنها آنعده از شرکت های چین هدف تعزیرات قرار بگیرند که از برای تولید کالا های خود از نیروی کار اجباری استفاده می کنند.

اما به گفتهٔ آنان شرکت های که مدارک قابل تاییدی را ارایه کنند که تولیدات آنان در کار اجباری دخیل نیست، از این امر استثنا قرار بگیرند.

بر اساس تخمین ها،‌ ۲۰ در صد لباس های وارداتی به شمول پنبه همه ساله از منطقهٔ شین ژیانگ چین به امریکا صادر می شود.

کارشناسان حقوق، شاهدان و حکومت ایالات متحده گفته اند که یک میلیون مسلمانان اویغور و سایر مسلمانان ترک زبان در کمپ‌های زندانی استند تا سنت‌های فرهنگی و اسلامی آنان ریشه کن شود و آنان به اجبار با اکثریت هان چین، مدغم شوند. اکثر مردم چین،‌ خود را از قوم هان می دانند.

واشنگتن این اقدام بیجینگ را نسل کشی توصیف کرده است.

ایالات متحده از قبل نیز شماری از مقام‌های چین و شرکت‌های آن کشور را هدف تعزیرات قرار داد و در اعتراض به برخورد حکومت چین در برابر اقلیت مسلمان در منطقهٔ شین ژیانگ،‌ بازی‌های المپیک بیجینگ را تحریم کرده است.

بیجینگ کمپ‌های کار اجباری را به مثابهٔ مراکز آموزشی معرفی کرده و گفته است که پس از حملات مرگبار، آن کشور در صدد کاهش "جذابیت اسلام رادیکال" است.

با اینحال، چین هر گونه اتهام مبنی بر بدرفتاری و نقش حقوق بشری اقلیت مسلمان اویغور شین‌ژیانگ را رد کرده و ادعا دارد که هدف اقدامات آن کشور در شین‌ژیانگ مبارزه با تروریزم و جدایی‌طلبی است.

XS
SM
MD
LG