لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن خواهان واکسیناسیون بیشتر شد، نه وضع محدودی‌‌های جدید


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) از شهروندان کشورش خواست تا خود را در برابر کروناویروس واکسین کنند و اگر قبلاً واکسین شده اند،‌ واکسین تقویتی دریافت کنند.

این اظهارات رییس جمهور بایدن پس از آن بیان شد که انتونی فاوچی، مشاور امور صحی قصر سفید گفت که ورود نوع جدید جهش یافتهٔ کروناویروس (اومیکرون) به ایالات متحده ''اجتناب ناپذیر'' است.

آقای بایدن روز دوشنبه در قصر سفید خطاب به نزدیک به ۶۰ میلیون شهروند امریکا که تا حال واکسین کووید۱۹ را دریافت نکرده اند گفت:‌ "انتظار نکشید. اگر واکسین نشده اید، همین حالا واکسین بزنید."

با آن‌هم رییس جمهور ایالات متحده گفت به این باور است که در حال حاضر نیازی وجود ندارد که به خاطر تهدید نوع جهش یافته کروناویروس کار و بار و مکاتب مسدود شوند.

آقای بایدن افزود که از "هیچ تلاشی" برای مبارزه با نوع جهش یافتهٔ کروناویروس دریغ نخواهد کرد.

در همین حال، مقام‌های صحی ایالات متحده ابراز امیدواری کرده اند که افراد واکسین شده در برابر نوع جهش یافتهٔ این ویروس نیز محافظت خواهند شد و تحقیقات علمی بیشتر در این مورد در حال انجام است.

رییس جمهور بایدن همچنین گفت که نوع جهش یافتهٔ کروناویرس که بار نخست در افریقای جنوبی شناسایی شد، حال در چندین کشور دیگر سرایت کرده است. آقای بایدن برای جلوگیری از ورود آن به قلمرو امریکا،‌ پرواز‌ها از افریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را منع کرده است.

اومیکرون پنجمین نوع جهش‌یافتهٔ کروناویروس است که برای بار نخست در جریان هفتهٔ‌های اخیر در افریقای جنوبی شناسایی شد؛ نوع ویروسی که سبب افزایش سریع موارد ابتلا به کووید۱۹ شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که اومیکرون قابل نگرانی است.

در تاج پروتینی این ویروس در حدود ۳۰ جهش دیده می‌شود و دانشمندان نگران اند که برخی از جهش‌ها سبب خواهد شد تا این ویروس به سادگی سرایت کند.

با آن‌هم،‌ دانشمندان تا اکنون نمی‌دانند که آیا اومیکرون خطرناکتر است و یا قابلیت سرایت بیشتر را دارد یا نه.

انتونی فاوچی،‌ رییس انستتیوت ملی امراض ساری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ای‌بی‌سی گفت که دانشمندان امیدوار اند تا در مدت یک یا دو هفته دریابند که آیا واکسین‌های موجود بیماری کووید۱۹ می‌توانند مردم را در مقابل نوع جهش یافتهٔ کروناویروس محافظت کند یا خیر.

اما این مقام ارشد امریکا گفت که تا حال مشخص نشده است که این نوع جهش یافته کروناویروس تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد. آقای فاوچی در مورد گفت:‌ "ما واقعا نمی‌دانیم."

بیماری کووید۱۹ که از طریق کروناویروس به انسان انتقال می‌یابد، در ۲۰ ماه گذشته موجب مرگ بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سراسر ایالات متحده شده است و امریکا در مقایسه با هر کشوری دیگر بیشترین تلفات ناشی از این بیماری کشنده را متقبل شده است.

اولویت واکسین برای امریکایی‌ها

رییس جمهور بایدن گفته است که واکسین بیماری کووید۱۹ در ایالات متحده همیشه برای شهروندان امریکایی به صورت رایگان موجود خواهد بود.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که کشورش "تعهد اخلاقی" دارد تا به سایر کشور‌های این واکسین را کمک کند تا در برابر همه‌گیری کروناویروس مبارزه شود و این بیماری در سراسر جهان از بین برود.

آقای بایدن گفت که ایالات متحده تا حال ۲۷۵ ملیون دوز واکسین کووید۱۹ را که در امریکا تولید شده است، به بیش از ۱۱۰ کشور دیگر در سراسر جهان انتقال داده است.

او افزود: "ما هر چه را که در توان داریم،‌ در مقابل این ویروس به کار می‌گیریم."

XS
SM
MD
LG