لینک های دسترسی

Breaking News

برخورد نظامی آخرین گزینۀ افغانستان در مقابل پاکستان


مقامات افغان ادعا دارند که نیروهای پاکستانی چندین نقطۀ مرزی خاک افغانستان را هدف قرار داده اند.
مقامات افغان ادعا دارند که نیروهای پاکستانی چندین نقطۀ مرزی خاک افغانستان را هدف قرار داده اند.

هرچند عرف بین‌المللی، سربازان مرزی کشورها را به احترام‌ و رفتار احتیاطی با جانب مقابل وا می‌دارد؛ اما به گفتۀ مقامات امنیتی افغانستان مرزبانان پاکستانی هیچ‌گاهی به این مسأله توجه نکرده اند.

پیش از این سربازان سرحدی پاکستان علاوه بر درگیری با پولیس سرحدی افغان در جنوب و شرق این کشور، بارها ولسوالی‌های مرزی افغانستان را هدف حملات راکتی و توپخانه‌یی قرار داده اند که به گفتۀ مقامات امنیتی افغان، تداوم این حملات، افغانستان را به سوی گزینۀ برخورد نظامی با پاکستان پیش می‌برد.

قدم‌شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان که امروز در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت امنیتی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که هفتۀ گذشته، بار دیگر سربازان پاکستانی مناطقی را در ولسوالی‌های لعل‌پور و گوشته ولایت ننگرهار، با تانک‌های زرهی هدف قرار داده اند.

به گفتۀ وی، خودش که برای بررسی این مناطق رفته است؛ شواهد قاطع و محکمی را به دست آورده که نشان‌دهندۀ تخطی مرزی سربازان پاکستانی است.

لوی درستیز قوای مسلح افغانستان گفت که نظر به قانون بین‌الدول اردو حق جابجایی و ایجاد مراکز نظامی را در سرحد ندارد؛ اما این نیروها در حمایت از پولیس سرحدی که در خط مقدم است؛ قرار دارند.

اما او افزود "آپشن‌های (گزینه‌های) که داریم اگر آنها صفر شد، آپشن آخری استعمال اردو خواهد بود."

دو سال پیش پولیس سرحدی پاکستان به ساخت دو دروازه در سپین‌بولدک کندهار و تورخم ننگرهار در خاک افغانستان اقدام کرد که به گفتۀ مقامات با حمایت اردو از ایجاد این دروازه‌ها جلوگیری گردید؛ اما هنوز هم برخی اوقات تخطی‌های مرزی و حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان صورت می‌گیرد.

اما چرا افغانستان نتوانسته در جریان یک دهۀ گذشته، از موقف قوی در مقابل این تخطی‌های پاکستان سخن بزند؟

فیض‌الله ذکی معاون شورای امنیت ملی افغانستان در این مورد گفت که می‌تواند تنها در این باره از آدرس حکومت وحدت ملی صحبت کند. او گفت حکومت وحدت ملی با آغاز کارش روی تشکیل اجماع منطقه‌یی در راستای مبارزه با هراس‌افگنی تلاش کرد و ایجاد گروه مشترک چهارجانبه گفتگوهای صلح، یکی از نتایج آن است.

در گروه مشترک چهارجانبه نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، ایالات متحدۀ امریکا و چین حضور داشتند که توانستند نقشۀ راه گفتگوهای صلح را ایجاد کند؛ اما حاضر نشدن طالبان به میز مذاکرات، تلاش‌های این گروه را به بن‌بست کشاند. رئیس جمهور افغانستان نیز هفتۀ گذشته در شورای ملی این کشور، بر عدم تعهدات پاکستان انتقاد کرد و از شکایت احتمالی افغانستان علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن زد.

معاون شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرد، پاسخ تجاوز روشن است و دولت مکلف است که از تمامیت عرضی و حاکمیت ملی اقدامات قاطعانه را انجام دهد؛ اما زمانی که مسألۀ بین دو دولت اتقاق می‌افتد؛ نیاز به بررسی همه جانبه را دارد.

XS
SM
MD
LG