لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر سفارت امریکا: تصامیم مردان قندهار، مردم افغانستان را از آینده محروم می‌کند


کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان می‌گوید که ممنوعیت دختران افغان از کار و تحصیل "توسط مردان قندهار" افغانستان را از آینده‌اش محروم می‌کند.

خانم دکر ناوقت روز یکشنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) با اشاره به وضع محدودیت‌های اخیر وزارت خارجهٔ ایالات متحده در زمینه صدور ویزه برای سران طالبان گفته است که طالبان برای جلوگیری دختران از آموزش و کار در موسسات غیردولتی دست به هر کاری می‌زنند.

هفتهٔ گذشته، وزارت خارجه امریکا در واکنش به محدودیت‌های طالبان برای زنان در افغانستان، محدودیت‌های جدید صدور ویزه را برای طالبان اعلام کرد.

این تحریم‌ها شامل تعدادی از اعضای فعلی و سابق طالبان، اعضای گروه‌های امنیتی غیردولتی و افراد دیگری می‌شود که گمان می‌رود، مسوول محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان و دختران در افغانستان هستند یا در آن نقش دارند.

در بخشی از تویت‌های خانم دکر آمده است که مردان قندهار با حذف زنان از خدمات بشردوستانه و بستن مکاتب دخترانه، از "آیندۀ کشور" غافل شده اند. او نام هیچ یک از رهبران طالبان را ذکر نکرده است، اما ملا هبت‌الله، رهبر طالبان و بستگان نزدیک او در قندهار هستند.

همزمان با این، تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در سفر به سویس با نمایندگان سازمان بین‌المللی مهاجرت و صحت و شماری دیگر از نهادهای کمک رسان دیدار کرد و گفت که سیاست‌های طالبان روند کمک‌رسانی را در این کشور تضعیف می‌کند.

تامس وست در تویتر نگاشته است که در این دیدارها در مورد سیاست‌های اخیر طالبان در افغانستان بحث و گفتگو کرده و با سایر شرکا به این نتیجه رسیده‌ اند که پالیسی‌های طالبان روند کمک‌رسانی را به میلیون‌ها نفر در افغانستان تهدید می‌کند.

این در حالی است که اخیراً ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد اعلام کرد که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه مواجه است و ۱۷ میلیون شهروند این کشور با گرسنگی شدید مواجه استند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال روان میلادی، ۲۸.۸ میلیون افغان (دو سوم جمعیت افغانستان) برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت، زیرا این کشور در دو سال گذشته از خشکسالی چندین ساله و بحران دوساله اقتصادی رنج می‌برد.

XS
SM
MD
LG