لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار ماین در پکتیا جان ۱۲ غیرنظامی را گرفت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پولیس پکتیا می‌گوید که در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده در این ولایت ۱۲ عضو یک خانواده جان باختند.

حیات‌الله نظامی، سخنگوی قوماندانی امنیه خوست امروز یکشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) به صدای امریکا گفت که این رویداد شام دیروز در ساحه "چینوی" ولسوالی سیدکرم به وقوع پیوست.

او گفت که در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان شامل استند.

آقای نظامی علاوه کرد که در این انفجار دو غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

نورجان، یکی از نزدیکان این جان‌باختگان گفت که این خانواده از ترس جنگ منطقه اصلی شان را ترک کرده و در موتر شخصی خود به سوی گردیز، مرکز این ولایت می‌رفتند که موتر حامل آنان با ماین کنار جاده برخورد کرد.

هنوز مسوولیت این انفجار را کسی به عهده نگرفته است، اما آقای احمدزی طالبان را مسوول این حمله خواند.

او گفت که این انفجار در ساحه تحت کنترول طالبان به وقوع پیوسته است، اما طالبان تا اکنون چیزی نگفته اند.

این در حالی است که هفته گذشته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که در شش ماه نخست امسال، پنج‌هزار و ۳۲۱ غیرنظامی قربانی جنگ شده اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این کمیسیون روز یکشنبه اول اگست (۱۰ اسد) با نشر گزارشی افزود که از اول ماه جنوری تا پایان ماه جون سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۶۷۷ غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه و انفجارها، جان باخته و سه‌هزار و ۶۴۴ غیرنظامی دیگر در این مدت زخم برداشته اند.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته بود که از اول جنوری تا ۳۰ جون سال جاری میلادی یک هزار ۶۵۹ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۲۵۴ تن دیگر مجروح شده اند.

در گزارش یوناما طالبان مسوول ۳۹ درصد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مسوول ۲۳ درصد، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوول نه درصد، نیروهای مسلح طرفدار دولت عامل دو درصد و عناصر نامشخص مخالف دولت عامل ۱۶ درصد تلفات غیرنظامیان خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG