لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه مانع حذف نام حکمتیار از لست تعزیرات ملل متحد شده است


توافق صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی در سپتمبر ۲۰۱۶ میلادی امضا شد
توافق صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی در سپتمبر ۲۰۱۶ میلادی امضا شد

به نقل از مقامات افغان و غربی گزارش شده است که روسیه نمی خواهد نام یکی از جنگ سالاران افغان از فهرست تعزیرات ملل متحد خارج شود.

روزنامه وال ستریت ژورنال به نقل از مقامات غربی و افغان نوشته است که این اقدام روسیه ممکن توافق صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی را پیچیده تر کند.

توافق صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار در سپتمبر ۲۰۱۶ میلادی نهایی شد و مورد حمایت ایالات متحده و دول عضو ناتو قرار گرفت.

ایالات متحده و دول عضو ناتو ابراز امیدواری کردند تا این توافق موجب ختم خونریزی در افغانستان شود.

حذف نام آقای حکمیتار از فهرست تعزیرات ملل متحد یکی از شرایط این توافق بود. بر اساس این توافق, حکومت افغانستان در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به صورت رسمی از ملل متحد تقاضا کرد تا نام آقای حکمتیار را از لست تعزیزات آن سازمان حذف دارد.

پس از ۱۰ روز سپری شدن این تقاضا, روسیه گفته است که برای پاسخ به این تقاضا به زمان بیشتر نیاز دارد. بر اساس مقررات ملل متحد, اعضای شورای امنیت این سازمان شش ماه وقت دارند تا دلیل مخالفت خود را در این گونه مسایل ارایه کنند.

روز نامه وال استریت ژورنال به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دو شنبه گزارش داد که مسکو موضوع دور کردن نام آقای حکمتیار را از لست سیاه سازمان ملل متحده به حالت تعلیق در آورده است, اما مانع آن نشده است. اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح نداد که چرا مسکو به وقت بیشتر در این مورد نیاز دارد.

تا حال ملل متحد در مورد موقف روسیه اظهار نظر نکرده است. در حال حاضر, حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار از نفوذ نظامی و سیاسی اندکی در افغانستان برخوردار است. اما مقامات افغانستان و ایالات متحده توافق صلح با این حزب را به مثابه راهکاری می پندارند تا با طالبان که نسبت به حزب اسلامی بیشتر پر قدرت است, صلح شود.

روز نامه وال استریت ژورنال به نقل از شماری از مقامات گزارش داده است که این اقدام روسیه ممکن بخشی از تلاش های بزرگتر مسکو در برابر نفوذ ایالات متحده در کشور های آسیای میانه باشد.

روز نامه وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلومات خارجی نوشته است که روسیه بدون اینکه کدام دلیل موجه ارایه کند در مورد مخالفت کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که تمام کشور ها باید برای آوردن صلح همکاری کرده و از مذاکرات بین الافغانی و توافق صلح با حزب اسلامی، حمایت کنند.

بر اساس این توافق صلح, قرار است اعضای حزب اسلامی در اردوی افغانستان و نهاد دولتی آن کشور مدغم شوند.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از حمید عزیزی یکی از سخنگویان حزب اسلامی نوشته است هر کشوری که مخالف لغو تعزیرات علیه آقای حکمتیار باشد, در واقع مخالف روند صلح در افغانستان است و آن کشور خواهان ادامه جنگ در این کشور است.

در زمان مداخله نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق, آقای حکمتیار متحد نزدیک استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای بود و در آن زمان, آقای حکمیتار میلیون ها دالر کمک های مالی را از ایالات متحده, پاکستان و عربستان سعودی به دست آورد تا بر ضد تجاوز نظامی روسیه بجنگد.

XS
SM
MD
LG