لینک های دسترسی

Breaking News

تهاجم روسیه یک تریلیون دالر خسارت به اوکراین وارد کرده است


اوکراین می‌گوید که تهاجم روسیه بر این کشور تقریباً یک تریلیون دالر، معادل پنج برابر تولید ناخالص داخلی سالانهٔ، به اوکراین خسارت وارد کرده است.

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رییس جمهور ولادمیر زیلینسکی روز پنجشنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) گفت که از نظر "هزینه های مستقیم و غیرمستقیم" اوکراین "حدود یک تریلیون دالر" خسارت دیده است.

اوستنکو در رویدادی که توسط شورای روابط خارجی آلمان در برلین برگزار شده بود، گفت که این رقم معادل پنج برابر تولید ناخالص داخلی سالانه اوکراین قبل از تهاجم در ماه فبروری است.

مشاور اقتصادی زیلینسکی افزود که ویرانی و آواره شدن اوکراینی‌ها در نتیجهٔ درگیری "مشکل مهمی برای تامین مالی عمومی" می‌باشد.

او گفت که بسیاری از تجارت‌هایی که حتا تخریب نشده اند"با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و یا فقط چندین ساعت در روز کار می‌کنند".

اوستنکو علاوه کرد که باوجود کاهش شدید هزینه‌های دولت، اوکراین از زمان تهاجم ماهانه پنج میلیارد یورو کسر بودجه داشته است.

او افزود که کیف انتظار دارد تا کسر بودجه را در سال ۲۰۲۳ به ۳.۵ میلیارد یورو کاهش دهد.

متحدین اوکراین از جمله اتحادیه اروپا، بانک جهانی و هفت اقتصاد بزرگ جهان ( جی ۷) تلاش کرده اند تا با مساعدت‌های مالی این خالیگاه را پر کنند.

اوستنکو گفت که دولت اوکراین انتظار دارد که اقتصاد کشورش در سال جاری بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد که"عمیق ترین کاهش تولید ناخالص داخلی ما از سال ۱۹۹۱" و تاسیس دولت مدرن اوکراین بوده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری عملیات نظامی بر اوکراین را اعلام کرد و به سایر کشور‌ها هشدار داد که هرگونه مداخله با عمل‌کرد روسیه موجب "پیامد‌هایی خواهد شد که آنها هرگز ندیده اند".

کرملین اقدامات خود را به عنوان یک "عملیات ویژه" برای خلع سلاح اوکراین و برکناری رهبرانی که او آنان را "نیونازی" نامید، توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG