لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به سالروز تهاجم قشون سرخ به افغانستان


قشون سرخ شوروی پیشین ۳۷ سال پیش وارد افغانستان شد
قشون سرخ شوروی پیشین ۳۷ سال پیش وارد افغانستان شد

درست ۳۷ سال پیش به تاریخ ششم جدی قشون سرخ اتحاد شوروی سابق به افغانستان حمله کرد و پس از کشتن حفیظ الله امین، ببرک کارمل یکی دیگر از رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را به اریکۀ قدرت نشاند.

گروه‌های مجاهدین سابق، همه‌ساله با برگزاری گرد‌همایی‌ها، حملۀ قشون سرخ اتحاد شوروی سابق را به افغانستان تقبیح می‌کنند.

امروز هم بنیاد آزادگان افغانستان با برگزاری یک گردهمایی در کابل حملۀ قشون سرخ را به این کشورتقبیح کرد. هم‌چنان نشست دیگری از سوی مرکز اجتماعی و فرهنگی تبیان نیز در کابل برگزار شده بود.

آگاهان مسایل سیاسی که در این نشست‌ها صحبت می‌کردند، گفتند پس از ششم جدی ۱۳۵۸ بدبختی افغانستان آغاز گردید.

از سوی دیگر گروه طالبان نیز با نشر خبرنامۀ حملۀ قشون سرخ اتحاد شوروی سابق را به افغانستان تقبیح کرده اند. البته این در حالیست که اخیرأ روسیه، ارتباط مقام‌های دولتی این کشور را با گروه طالبان تأیید کرده است.

به گفتۀ کارشناسان، دلیل بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی در افغانستان،نتیجه حملۀ قشون سرخ شوروی سابق به این کشور است.

داکتر فاروق بشر استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل در صحبت با صدای امریکا گفت "تقریبأ پنچ میلیون افغان مجبور شدند کشور خود را ترک کنند و به ممالک مختلف جهان آواره شدند. اولین اثری که از این عملکرد قشون سرخ گذاشته شد آوردن بی‌ثباتی در افغانستان بود. از همان زمان می‌بینیم که افغانستان آرام نشد."

به گفتۀ آقای بشر به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، به وجود آمدن گروهی به نام القاعده و فعالیت‌های آی‌اس‌آی در این کشور نتیجۀ حملۀ قشون سرخ است.

اما این بار علاقمندی روسیه برخلاف سال های هفتاد وهشتاد به‌عوض روابط با حکومت افغانستان، روابط با گروه‌های‌ست که در برابر دولت این کشور می‌جنگند.

چندی پیش سفیر روسیه در کابل، تأیید کرد که آنان بخاطر حفظ جان شهروندان روسیه، با گروه طالبان، ارتباط دارند.

هم‌چنان قرار است نشست سه جانبه میان روسیه، چین و پاکستان با میزبانی مسکو در آیندۀ نزدیک برگزار شود و روی مسایل امنیتی و ثبات در افغانستان بحث گردد.

با آنکه وزارت خارجۀ افغانستان گفته است این نشست هیچ تأثیری روی وضعیت این کشور نمی‌گذارد چون مقام‌های افغان دعوت نشده اند و در آن‌جا حضور ندارند.

داکتر فاروق بشر استاد پوهنتون کابل گفت علاقمندی روسیه به افغانستان دلایل مختلف دارد.

آقای بشر افزود " یکی حضور ناتو در افغانستان می‌باشد و دوم اینکه روس‌ها در رقابت با امریکایی‌ها اند، چون امریکایی‌ها اینجا حضور دارند، روس‌ها نمی‌خواهند حضور امریکایی‌ها در افغانستان روی کشورهای تحت نفوذ آنان که ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان است اثر بگذارد."

با این هم آقای بشر تأکید کرد که روس‌ها می‌خواهند وضعیت را تحت نظارت داشته باشند؛ اما از نظر تاریخی علاقمندی روس‌ها به افغانستان دایمی بوده است.

در همین حال امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از اعضای گروه های مجاهدین سابق، در صفحۀ توییتر خود در مورد هجوم نیروهای اتحاد شوروی سابق نوشته که حمله این قشون به افغانستان برای گسترش سوسیالسم بود ؛ اما باعث ایجاد طولانی ترین افراط‌گرایی مذهبی در تاریخ شد.

XS
SM
MD
LG