لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت بدون حضور زنان در مذاکرات صلح اشتراک نخواهد کرد- رحیمی


سرپرست وزارت دولت افغانستان در امور صلح در یک نشستی با حضور زنان گفته است که حکومت در هیچ میز مذاکرۀ بدون حضور زنان اشتراک نخواهد کرد.

عبدالسلام رحیمی، سرپرست این وزارت روز جمعه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) گفته است اگر زنان در روند صلح افغانستان حضور نداشته باشند، این کشور به مشکل دایمی سوق داده خواهد شد.

وزارت دولت افغانستان در امور صلح با نشر اعلامیه‌ای به نقل از آقای رحیمی نوشته است: "وزارت دولت در امور صلح مشارکت زنان را تسهیل خواهد کرد."

آقای رحیمی همچنان افزوده است که حکومت افغانستان از موقف زنان در روند صلح پشتیبانی می‌کند و به منظور کار مشترک در راستای صلح نیاز است تا جمعی از زنان در نشست‌های مرتبط به طرح‌های پالیسی دولت اشتراک داشته باشند.

'زنان افغان به عقب بر نمی‌گردند'

همزمان با این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که برای اشتراک در نشست اقتصادی جهان در سویس به سر می‌برد به خبرنگاران در شهر داووس گفت که زنان افغان به عقب بر نخواهند گشت.

رییس جمهور افغانستان گفته است که "اگر طالبان بر این امر پافشاری دارند، برای جامعۀ ما پذیرفتنی نیست".

آقای غنی از سفیر‌های افغانستان در ایالات متحدۀ امریکا و ملل متحد یاد کرده و گفته است که این دو خانم از کشور خود با توانمندی نمایندگی می‌کنند.

او افزوده است که شهروندان افغانستان خواهان ختم جنگ اند و کاهش خشونت نتیجه نمی‌دهد؛ اما "آتش‌بس نشان‌دهندۀ این است که افغان‌ها یک تعهد واقعی به دیالوگ سیاسی دارند."

آقای غنی در پاسخ به سوالی در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغاستان گفت: "مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما مذاکره روی آن مهم است و اگر این مذاکره با طالبان می‌شود، به معنای آغاز سلسلۀ تشدید جنگ‌های دیگر خواهد بود".

این در حالی است که گفتگوهای صلح افغانستان از چندین روز به اینسو به هدف کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر جریان دارد.

پیش از این، طالبان ادعا کرده بودند که نمایندگان این گروه با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان در مورد "امضای توافقنامه صلح و مراسم آن" صحبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG