لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: امیدواریم تحولات اخیر در منطقه روند صلح افغانستان را متاثر نسازد


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید امیدوار است که تحولات اخیر در منطقه بر اوضاع افغانستان تاثیر منفی نداشته باشد.

سرور دانش که روز شنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) در مراسم تجلیل از ۱۶ سالگی تصویب قانون اساسی این کشور صحبت می‌کرد گفت: "ما امیدوار استیم که تحولات منطقه بر کشور ما تاثیر منفی نداشته و روند صلح افغانستان را متاثر نسازد."

آقای دانش امریکا را متحد ستراتیژیک افغانستان خواند و گفت که ایران هم یکی از کشورهای دارای روابط دوستانه و تاریخی با افغانستان است و این روابط بر اساس قواعد بین‌المللی و احترام متقابل ادامه خواهد یافت.

معاون رییس جمهور افغانستان، قاسم سلیمانی، فرماندۀ پیشین نیروی قدس سپاه قدس پاسداران ایران را یک "چهره برجستۀ مبارزات ضد داعش در منطقه" خواند و افزود: "بدون شک هرگونۀ برخورد خشن و خارج قواعد بین‌المللی در هر شرایطی بر وخامت اوضاع می‌افزاید و ما را از صلح و ثبات و در منطبقه و جهان دور و تنش‌ها را بیشتر میسازد."

او از امریکا و ایران خواستار خویشتنداری شد و افزود که به "کسی اجازه نخواهند داد تا منافع ملی افغانستان را نادیده گرفته و از این کشور به عنوان صحنۀ جنگ‌های نیابتی استفاده کند."

این در حالی است که روز گذشته ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که از احتمال افزایش خشونت‎ها در منطقه نگران است.

ارگ ابراز امیداوری کرده است که ایران و امریکا از افزایش تنش‌ها جلوگیری کرده و اختلافات پیش آمده را از طریق گفتگو ها حل کنند.

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و ایران پس از آن بالا گرفته است که روز گذشته نیروهای امریکایی در عراق قاسم سلیمانی، فرماندۀ پیشین نیروی قدس سپاه قدس پاسداران ایران را در میدان هوایی بغداد در یک حمله هوایی از بین برد.

XS
SM
MD
LG