لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: کشورهای منطقه زیرنام‌صلح نباید جنگ‌ نیابتی را در افغانستان تحمیل کنند


معاون دوم ریاست جمهور افغانستان از کشورهای دخیل در صلح آن کشور می‌خواهد که در گفتگوهای صلح نقش تسهیل کننده داشته و نباید در این باره به جای افغان‌ها تصمیم گیرند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری روز جمعه (سوم حوت) در نشستی سخنرانی می‌کرد گفت که هر گونه گفتگو در نبود حکومت افغانستان بی نتیجه خواهد بود.

آقای دانش همچنان از کشورهای منطقه خواست که نباید زیرنام صلح، به فکر یک جنگ نیابتی "رقابتی" دیگر در افغانستان باشند.

او گفت: "انتظار ما این است که این کشورها نقش سازنده مثبت و تسهیل کننده داشته باشند، اما به جای مردم افغانستان تصمیم نگیرند،... کشورهای منطقه هم نباید فکر کنند که این بار به نام صلح، یک نوع جنگ نیابتی دیگر را در افغانستان تحمیل کنند."

معاون دوم ریاست جمهوری، حفظ نظام سیاسی، قانون اساسی، حاکمیت ملی و نیز حفظ دستاوردهای آزادی بیان، جامعه مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان رااز خطوط سرخ حکومت در گفتگوهای صلح اعلام کرد.

او افزود: "در کنار اسلامیت نظام، جمهوری بودن نظام هم خط سرخ مردم افغانستان است، افغان‌ها به هیچ صورت نمی توانند نظام های برخواسته از سازکارهای استبدادی، غیر مردمی و خارج از نتایج انتخابات را بپذیرند".

به باور آقای دانش، "نظام امارت طالبانی" در دوره حاکمیت خود، یک تجربه ناکام بوده و نیز امارت اسلامی سبب بدنام شدن اسلام در جهان شد و دین اسلام را به عنوان دین افراطیت و "تروریست" معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG