لینک های دسترسی

Breaking News

پوست مصنوعی دارای حس اختراع شد


این انکشاف می تواند روزی افراد معلول را به انجام تمام های کار های روزمره قادر سازد
این انکشاف می تواند روزی افراد معلول را به انجام تمام های کار های روزمره قادر سازد

دانشمندان می گویند توانسته اند پوست مصنوعی را اختراع کنند که نه فقط گرما را حس می کند بلکه تماس و رطوبت را نیز می فهمد.

دست های مصنوعی روباتی در تقلید از دست انسان روز به روز بهبود بیشتری می یابد و پیشرفته ترین آن حتی با ذهن بشر نیز قابل هدایت است. اما کسانی که از این دست ها استفاده می کنند باید برای لمس یا گرفتن اشیا به بینایی خود متکی باشند.

و اکنون در کوریای جنوبی و امریکا دانشمندان می گویند پوست کشش پذیر مصنوعی ساخته اند که می تواند گرما، فشار و رطوبت را حس و ثبت کند.

این ماده پلیمر قابل کشش نمی تواند جایگزین پوست ازبین رفته انسانمانند موارد سوختگی– شود، اما می تواند برای اعضای مصنوعی، یا اعضای که روبات نما میباشد، باقابلیت حس بسیار بلند استفاده شود.

کیم دا هیونگ، رئیس این تیم پژوهشی درفاکولته مهندسی کیمیا و بیولوژی دانشگاه ملی سئول می گوید حس کننده های این پوست، نسخه ای کامل از پوست انسان است.

به گفته کیم، این پوست می تواند فشار، حرارت، رطوبت و کشش را حس کند. همچنین مثل پوست انسان نرم است و دارای عناصر گرمازایست که خود را گرم نگه می دارد.

کیم می گوید این پوست مصنوعی ترکیبی از رابر، پولی مید و سیلکان است که در هر میلی متر مربع آن ۴۰۰ حس کننده وجود دارد.

دست مصنوعی که با این پوست پوشانیده شود می تواند بین اشیای خشک و تر تفاوت قایل شود و فشار ناشی از گرفتن را اندازه بگیرد.

اما به گفته کیم، کاری که این پوست هنوز نمی تواند بکند فرستادن این علامت ها به مغز انسان است. امری که به گفته او «هدف نهایی» دانشمندان است.

او میگوید امیدوار است روزی افراد معلول بتوانند یک عضو روباتی را با این پوست مصنوعی به جای عضو بدنشان به کار برند. در موارد صنعتی نیز می توان از این پوست برای انواع روبات ها، مانند روبات های انسان نما ، استفاده کرد.

دانشمندان می گویند این پوست روباتی حس کننده، روزی خواهد توانست تایپ کند و یا کار های حساس تر دیگر را انجام دهد.

XS
SM
MD
LG