لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: گزینش زنان در سطوح رهبری شفاخانه‌ها ادامه دارد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان پس تقرر داکتر ملالی فیضی به عنوان رییس شفاخانۀ زایشگاه ملالی در شهر کابل گفت که گزینش زنان در سطوح رهبری برخی شفاخانه‌ها ادامه خواهد یافت.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه اول فبروری (۱۲ جدی) به صدای امریکا گفت: "این طبیعی است که برای شفاخانه‌های ولادی – نسایی مسوولان زن تعیین می‌شوند."

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) به افغانستان مسلط شدند و در حدود شش ماه گذشته، این نخستین بار است که یک زن را به عنوان رییس یکی از شفاخانه‌ها تعیین کرده اند.

عبدالباری عمر، معین وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است که خانم فیضی از سوی ملا محمد حسن اخند، رییس الوزرای این گروه تعیین شده و به کارش آغاز کرده است.

طالبان جز ادارات معدود دولتی، به شمول سکتور صحت و معارف، زنان را از رفتن به کار منع کرده و نیز دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته اند.

واکنش‌ زنان

برخی از ناظران زن می‌گویند که طالبان با گذشت شش ماه از حاکمیت شان بر این کشور در تلاش کسب رسمیت جهانی اند و به همین دلیل یک زن را رییس یک شفاخانهٔ نسایی - ولادی گماشته اند، اما آنان از برخورد طالبان در مقابل زنان شکایت دارند.

کیارنگ سعادت، یکی از فعالان حقوق زن به صدای امریکا گفت که رویکرد طالبان در قبال زنان بسیار "افراطی" است و از نظر آنان، کار و فعالیت زنان در بیرون از خانه "ناروا" است.

خانم سعادت افزود که این گروه در دورۀ حاکمیت قبلی شان نیز تلاش کردند زنان را از کار و فعالیت در اجتماع دور نگهدارند و به گفتۀ وی رویکرد طالبان در مقایسه با گذشته در مورد زنان افغان هیچ تغییری نکرده است.

خانم سعادت افزود: "طالبان با آمدن شان وزارت امور زنان را منحل کردند و زنان را از کار و وظایف دولتی شان برکنار کردند. طالبان در این مدت حتا زنان را از کار در رسانه‌های ویژه زنان مانع شدند."

این فعال حقوق زن همچنین گفت: "حالا که طالبان اقدامی برای کار و فعالیت زنان در اجتماع کردند شاید به خاطر برآورده کردن به رسمیت شناختن و این که به رسمیت شناخته شوند، باشد."

خانم سعادت باور دارد که با به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی، این گروه محدودیت‌های تازه را بر زنان افغان وضع خواهد کرد و نیز جلو فعالیت آنان را در اجتماع دوباره خواهد گرفت.

انتظار زنان

با روی کار آمدن حکومت جدید و به حاشیه راندن زنان از بدنۀ نظام توسط طالبان، برخی از زنان افغان انتظار دارند که آنان نیمی از پیکر جامعه اند و باید حق مساویانه برای آنان داده شود.

وحیده شهکار، یکی از فعالان جامعه مدنی به صدای امریکا گفت که طالبان باید با زنان کنار بیایند در غیر آن، جامعه جهانی حکومت این گروه را به رسمیت نخواهند شناخت.

خام شهکار افزود که حضور زنان در بدنۀ نظام بیشتر از هر زمان دیگر محسوس می‌شود، اما با ادامه این وضعیت طالبان با استفاده از مردان حکومت کرده نخواهند توانست.

او افزود: "ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که نباید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند، چرا که این گروه تاکنون زنان را از کار برکنار و حقوق شان را پامال کرده است."

گروه طالبان به کرات گفته است که حقوق زنان در چوکات آموزه‌های اسلامی تامین خواهد شد.

اما فرخ فرخ، یکی از فعالان دیگر حقوق زن به صدای امریکا گفت که طالبان از نگاه ایدیولوژیک با زنان و فعالیت آن در اجتماع مشکل دارند.

خانم فرخ افزود که طالبان از احادیث نبوی و آیات قرآن در مورد زنان تفسیر و تعریف دیگر دارند، در حالی در قرآن به زنان حق تعلیم و آموزش داده و نیز زنان پیامبر اسلام در اجتماع کار می‌کردند و تجارت پیشه بودند.

او همچنین گفت که آنان از دوران کودکی و تا جوانی آموزش دیده اند و به ذهن شان تزریق شده که زن "جنس دوم" و فرودست" است.

خانم فرخ افزود: "اینکه طالبان به زنان سمت‌های پایین را در نظر می‌گیرند از این بر می‌آید که طالبان هنوز مبنی بر یک تفسیر افراطی و تندور نسبت به زنان و دیدگاه از سطح بالا به پایین دارند و زنان را یک موجود فرودست فکر می‌کنند".

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت های گسترده را بر افغان‌ها، به ویژه بر زنان وضع کرده اند.

مکاتب متوسطه و لیسه در اکثر ولایات به روی دختران مسدود باقی مانده است و زنان به استثنای سکتور صحت و معارف، از رفتن به وظیفه منع شده اند. این گروه همچنان بر مسافرت زنان، بدون داشتن محرم نیز محدودیت وضع کرده است.

جامعۀ جهانی به ویژه غرب و ملل متحد همواره طالبان را ترغیب کرده اند تا به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذشته و نیز حکومت فراگیر و همه‌شمول را شکل دهند.

XS
SM
MD
LG