لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان ۱۳ هزار مدرسه دینی ثبت ناشده دارد


محصلین علوم دینی در یک مدرسه دینی در قندهار
محصلین علوم دینی در یک مدرسه دینی در قندهار
به اساس یک مطالعه وزارت معارف افغانستان، سیزده هزار مدرسه در سراسر این کشور فعالیت دارد.

امان الله ایمان سخنگوی وزارت معارف در یک صحبت ویژه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت مدارس دینی در افغانستان از سال های متمادی به این طرف فعالیت داشته و این مدارس به تقاضای مردم تاسیس می شود.

آقای ایمان گفت بیشتر این مدرسه ها در وزارت معارف ثبت نشده است.
'مدرسه و مکتب در اجتماع ما تعریف جداگانه دارد، مدرسه ها در افغانستان از قدیم الایام وجود داشته و از مسایل سنتی در جامعه ما می باشد، تقریباً بیش از ۱۳ هزار مدرسه در تمام کشور داریم، این تقاضای مردم است که مدرسه ها ثبت راجستر نباشد.'

اما آقای ایمان گفت وزارت معارف در تلاش است که مدرسه ها در چهار چوب وزارت معارف ثبت و راجستر گردد که به گفته او طی چند سال گذشته وزارت معارف تعدادی از این مدارس را شامل سیستم تدریسی وزارت معارف کرده است.

اما آقای ایمان می گوید برای انجام دادن این کار به وقت نیاز است. او گفت: "همین حالا ما ۱۲۰۰ مدرسه راجستر شده دینی داریم، نصاب درسی را نیز به زبان های ملی ترجمه و آماده کرده ایم که با معیار های معاصر مطابقت دارد."

با این که موجودیت مدارس در افغانستان به سال های متمادی برمی گردد اما در این اواخر گزارشی های وجود دارد که برخی از این مدراس برنامه های خاص را دنبال می کنند.

اخیراً مرکز گزارش دهی جنگ و صلح در یک گزارش خود از ولایت پکتیکا نوشته است که در ولسوالی برمل آن ولایت در یک مکتب دینی به زبان اردو به شاگردان تاریخ پاکستان تدریس می شود.

اما سخنگوی وزارت معارف این گزارش را بی اساس میخواند و میگوید این مدرسه در ساحه خارج از حاکمیت حکومت افغانستان در امتداد خط دیورند فعالیت دارد.

این در حالیست که طالبان با رد این ادعای وزارت معارف گفته اند مدرسه یاد شده در نزدیکی قرارگاه نظامی نیرهای افغان و خارجی قرار دارد و مربوط طالبان نمی باشد.

حفظ منافع ملی

با این حال سخنگوی وزارت معارف در پاسخ سوالی در این مورد گفت حتی در کابل مدارسی وجود دارد که در آن دروس به زبان عربی تدریس می گردد.

ایمان می گوید چون این مدارس از نگاه مالی استقلالیت خود را دارند ، نصاب وزارت معارف و تحصیلات عالی نیز در آن تدریس نمی گردد و شیوه تدریس این مدارس نیز متفاوت است.

'در کابل با این که معارف پیشرفته داریم، سیستم داریم، آماده گی داریم اما باز هم مدرسه وجود دارد، شما به ولسوالی های نزدیک کابل بروید می بینید که مدرسه وجود دارد که از طرف علمای اکرام اداره می گردد.'

اما مقامات وزارت معارف میگویند از مسوولین این مدرسه ها تضمین گرفته اند که خلاف منافع ملی و علیه دولت فعالیت نکنند و در این مورد به شاگردان آموزش ندهند.

مقامات وزارت معارف همچنان میگویند هر سه ماه بعد، از حدود ۶۰۰۰ تن فارغین این مدرسه ها امتحان اخذ میکنند و سپس از این میان بهترین افراد را به عنوان معلمان دینی در سیستم معارف جذب می کنند.

به اساس ارقامی که وزارت معارف ارایه میکند ده سال قبل تنها ۲۰۰ مدرسه در این وزارت ثبت راجستر بود اما با گذشت چند سال، شمار مدارس ثبت و راجستر شده در وزارت معارف به ۱۲۷۵ باب می رسد که در کنار ۱۵۰ باب دارالعلوم فعالیت دارند.

به اساس ارام ارایه شده در مجموع ۲۶۵ هزار دانش آموز در این مدارس مصروف فراگرفتن علوم دینی هستند که ۱۲ هزار تن آنان را دختران تشکیل داده است.
XS
SM
MD
LG