لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا برای گفتگو با روسیه در مورد اوکراین آمادگی می‌گیرد


یک مقام ارشد ایالات متحده گفته است که امریکا آمادگی می‌گیرد تا در هفته‌های آینده با روسیه در مورد اوکراین گفتگو ها را آغاز کند.

این مقام ارشد امریکایی به خبرگزاری فرانس پرس گفت:‌ ''برخی مسایلی را که روسیه مطرح کرده است،‌ باور داریم که می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم و مسایلی دیگری نیز وجود دارد که آنان [مقام‌های روسی] به خوبی می‌دادنند که ما هرگز به آن توافق نخواهیم کرد."

این در حالی است که قدرت‌های غربی به ویژه ایالات متحده و کشور های اروپایی در مورد تشدید بحران و استقرار قوای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، ابراز نگرانی شدید کرده اند.

مسکو هفتهٔ گذشته خواست‌های امنیتی خود را به کشورهای غربی ارایه کرد و گفت که ناتو باید اجازه ندهد که کشور دیگری عضو این سازمان شود و امریکا باید به عدم ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق توافق کند.

اما یک مقام ارشد ایالات متحده گفته است: "هر گفتمان باید بر اساس تعامل متقابل باشد،‌ به این معنا که ما نگرانی‌های خود را روی میز داریم."

این مقام ارشد امریکا گفته است که ایالات متحده تحرکات هشدار دهندهٔ قوای روسی در نزدیکی مرز با اوکراین را از نزدیک دنبال می‌کند.

قبل بر این،‌ ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه گفته بود که تمایل واشنگتن مبنی بر بحث در مورد پیشنهادهای امنیتی روسیه به هدف محدود کردن گسترش ناتو به شرق در ماه جنوری در ژنیو یک گام "مثبت" است.

تنش‌ها میان غرب و روسیه در هفته جاری پس از آن افزایش یافت که رییس جمهور پوتین هشدار داد که در برابر آنچه وی آنرا "موقف تهاجمی غرب" خواند، مسکو اقدامات نظامی "تلافی جویانه مناسب" را روی دست خواهد گرفت.

در همین حال،‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده ناوقت دیروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، با ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد نگرانی‌های مشترک و استقرار قوای روسی به مرز اوکراین، صحبت کرده است.

مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده اند که امریکا و متحدین‌اش آمادهٔ مذاکره پر معنا با روسیه است، اما در عین حال، واشنگتن آماده است از متحدین خود دفاع کند.

XS
SM
MD
LG