لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا و روسیه ممکن ماه جنوری در مورد اوکراین گفتگو کنند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا

وزیر خارجهٔ امریکا روز سه‌شنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) گفت که گفتگو‌های دو جانبه با روسیه در مورد اعزام قوای آن کشور در مرز با اوکراین می‌تواند در جنوری ۲۰۲۲ آغاز شود.

اظهارات انتونی بلینکن در حالی بیان شده است که تنش میان واشنگتن و مسکو بر سر اعزام ده‌هاهزار نیروی روسی در امتداد مرز اوکراین، افزایش یافته است.

اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ایالات متحده و متحدین آن را مسوول افزایش تنش در منطقه قلمداد کرده است.

آقای بلینکن در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "ما آماده تعامل دپلماتیک از طریق کانال‌های متعدد اسیتم."

این دپلومات ارشد امریکا گفته است که احتمال گفتگو میان واشنگتن و مسکو در تمام عرصه‌ها در اوایل جنوری وجود دارد و باید دید که آیا اختلافات می‌تواند از طریق دپلوماتیک حل شود یا خیر.

آقای بلینکن همچنین هشدار داد که "اگر روسیه اقدامات تهاجمی بیشتر علیه اوکراین را انجام دهد" با پیامد‌های گسترده مواجه خواهد شد.

در همین حال، کارن دانفرید، معاون وزیر خارجهٔ امریکا در امور اروپا و آسیا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده و روسیه بر سر یک تاریخ مشخص برای آغاز مذاکرات در مورد تقاضای‌های مسکو مبنی بر اینکه ناتو از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد، توافق خواهند کرد.

اما خانم دانفرید افزود: "ما به وضاحت اعلام کرده‌ایم که هرگونه گفتگو باید بر اساس تعامل متقابل باشد. به نگرانی ما در مورد اعمال روسیه رسیدگی شود و [گفتگو‌های دو جانبه] باید در هماهنگی کامل با متحدین و شرکای اروپایی ما صورت بگیرد."

این مقام امریکایی همچنین گفت: "بگذارید واضح کنم که هیچ گفتگویی در مورد امنیت اروپا، بدون اروپا صورت نخواهد گرفت."

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد. کشورهای غربی اتهام وارد کرده اند که اکنون روسیه برای حمله بر اوکراین آمادگی می‌گیرد و از همین رو نزدیک به ۱۰۰ هزار قوای خود را در مرز با این کشور جابجا کرده است.

این تصاویر ستلایت قوای روسی را در شمال مرز اوکراین نشان می دهد
این تصاویر ستلایت قوای روسی را در شمال مرز اوکراین نشان می دهد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با رد این اتهامات، ناتو را به افزایش تنش‌ها متهم کرده و خواهان تضمین حقوقی عدم گسترش پیمان اتلانتیک شمالی در اروپای شرقی است.

ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است که روسیه ممکن تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی بر اوکراین حمله کند، اما معتقد نیست که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ تصمیم گرفته باشد که آیا بر اوکراین حمله کند یا خیر.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا دو هفته پیش در جریان نشست مجازی به رییس جمهور پوتین هشدار داد که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، ایالات متحده و متحدین‌اش تعزیرات "ویرانگر" را علیه مسکو وضع خواهند کرد.

در صورت حملهٔ روسیه بر اوکراین، رییس جمهور بایدن احتمال اعزام قوای پیاده را رد کرده است، اما واشنگتن مقدار اندکی سلاح و مهمات را برای اوکراین فرستاده است تا به مقاصد دفاعی از آن استفاده کند.

XS
SM
MD
LG