لینک های دسترسی

Breaking News

پس از تسلط طالبان بر افغانستان؛ شرمن به پاکستان و هند سفر می‌کند


وندی شرمن، معاون وزارت خارجۀ امریکا قرار است از تاریخ ششم تا هشتم اکتوبر به هند و سپس به پاکستان سفر کند که گفته می‌شود وضعیت افغانستان یکی از مباحث عمدۀ دیدار این مقام امریکایی با مقام‌های هندی و پاکستانی خواهد بود.

پس از بل برنس، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا، خانم شرمن دومین مقام ارشد حکومت به رهبری جو بایدن است که به پاکستان سفر می‌کند.

وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که خانم شرمن در جریان سفر به هند به شهرهای دهلی جدید و ممبای رفته و ضمن دیدار با رهبران جامعۀ مدنی، در نشست سالانۀ شورای تجارتی ایالات متحده-هند که امسال زیر نام "نشست اندیشه‌ها" برگزار شده است، سخنرانی خواهد کرد.

سفر این مقام امریکایی به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که هند یکی از متحدان قوی حکومت پیشین افغانستان، جامعۀ جهانی را ترغیب کرده است تا به نقش پاکستان در وضعیت بحرانی کنونی در افغانستان توجه جدی مبذول دارد.

پاکستان که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ یکی از سه کشوری بود که رژیم طالبان را به رسمیت شناخته بود، از سوی ایالات متحده و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان به حمایت بی‌دریغ از طالبان در دو دهۀ گذشته و نیز فراهم آوری مخفیگاه به رهبران آن گروه متهم شده است، اما پاکستان همواره این اتهامات را رد می‌کند.

عمران خان، صدر اعظم پاکستان روز دوشنبه در یک مقاله که در روزنامۀ واشنگتن پست نشر شد، کشورش را "سپر دم بلا" در معضلات افغانستان خوانده است.

آقای خان در این مقاله "فقدان مشروعیت برای جنگ دراز مدت خارجی" و "موجودیت یک حکومت فاسد و ناکارا در افغانستان" را عامل مشکلات افغان‌ها خوانده است. او جهان را به تعامل با طالبان ترغیب کرده است تا به گفتۀ وی صلح و ثبات در افغانستان تامین شود.

جو بایدن که مانند دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در صدد روابط مستحکم با هند است، تا کنون با عمران خان صحبت نکرده است، هرچند انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتای پاکستانی اش دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG