لینک های دسترسی

Breaking News

تحویل طیاره های جدید به اردوی افغان معطل شود، سیگار


طیارۀ C-130 مربوط قوای هوایی افغانستان
طیارۀ C-130 مربوط قوای هوایی افغانستان

سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار از وزارت دفاع امریکا خواسته است تا تحویلدهی دو طیاره نوع C-130 را به نیرو های هوایی افغان به تعویق اندازد.

سیگار سفارش کرده است که پیش از چنین اقدامی باید میزان استفاده از دو طیاره C-130 که قبلاً به اردوی ملی افغان تحویل داده شده است، بررسی شود.

در گزارش سیگار آمده است که قوای هوایی افغان از طیاره های C-130 که حکومت ایالات متحده برای آنان تهیه کرده است، استفاده کامل نمی کند. بنابراین سیگار می گوید که ظاهراً نیازمندی به فراهم آوری طیاره های اضافی مشابه ممکن محسوس نباشد.

ولی ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گزارش سیگار را "تعجب آور و غیر واقعی" تلقی کرد و گفت که نیرو های هوایی افغانستان به کمبود طیاره مواجه است.

در گزارش آمده است که در هفت ماه گذشته، نیرو های هوایی افغان از نصف ظرفیت کامل طیاره های C-130 استفاده کرده اند.

بر بنیاد این گزارش هر کدام این طیاره ها ظرفیت ۳۶ ساعت پرواز را در یک ماه دارد، ولی نیرو های هوایی افغان در هفت ماه گذشته، حد اوسط فقط از ۴۸ در صد ظرفیت پرواز های آن طیاره استفاده کرده اند.

آقای عظیمی استدلال کرد در صورتیکه نیرو های هوایی افغان به چندین نوع طیاره دسترسی داشته باشند، در موقع ضرورت از آن نوع طیاره استفاده می شود که به آن نیاز است - نه طیاره های نسبتا بزرگ مثل C-130. از سوی دیگر به گفتۀ آقای عظیمی مشاورین نظامی امریکایی خود سفارش کرده اند که روزانه تنها از یکی از این دو طیاره استفاده شود.

آقای عظیمی گفت"در مجموع می خواهم بگویم که تمام برنامه ریزی ها و استفاده از {طیاره ها} توسط همکاران خارجی که امریکایی ها استند، صورت می گیرد."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به این باور است که اگر انتقادی باشد "باید از آنان انتقاد صورت بگیرد - نه از ما. لذا، {گزارش} باید جنبه دیگر داشته باشد."

بر اساس گزارش سیگار، از طیاره های C-208 نیز استفادۀ کامل صورت نگرفته است. هرگاه امریکا در عوض، طیاره های C-208 را تهیه کند، مصارف آن سه برابر پائین خواهد بود.

مصارف بلند C-130

قیمت دو طیاره C-130 که به نیرو های هوایی افغان تحویل داده شده؛ به شمول پرزه جات اضافی آن به بیش از ۷۷ میلیون دالر امریکایی می رسد و حد اوسط مصارف هر پرواز به ۴۰ هزار دالر امریکایی تخمین می شود؛ در حالیکه، مصارف طیاره های C-208 سه برابر پائین است.

جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل نظامی به این باور است که نیرو های هوایی افغان فقط ۲۵ در صد طیاره های مورد نیاز را در دسترس دارد و طیاره های C-130 پاسخگوی نیازمندی های نیرو های هوایی افغان است.

آقای کوهستانی می گوید که برای قوای هوایی افغان مشکلی در استفاده از طیاره های C-130 در شرایط مختلف جوی و جغرافیایی، وجود نداشته در مقایسه به طیاره های AN-12 بهتر است.

به باور آقای کوهستانی این طیاره ها "در تمامی وضعیت میتوانند پرواز کنند و حتی در میدان های هوایی که از نظر مسافه کوتاه استند، به تناسب طیاره های روسی بهتر نشست میکنند."

آقای کوهستانی همچنین گفت که طیاره های C-130 قدرت کنترول نشست را در میدان های هوایی خامۀ درجه دو و سه به طور بهتر دارد و قوای هوایی افغان ظرفیت استفاده از این طیاره را دارد.

وزارت دفاع امریکا در ماه جنوری ۲۰۱۳ به نیرو های هوایی ایالات متحده هدایت داد چهار فروند طیاره C-130 را به نیرو های هوایی افغانستان تهیه کند.

تا ماه جون ۲۰۱۴ دو فروند این طیاره ها به نیرو های هوایی افغان تسلیم داده شده و قرار است سومی در ماه اگست و چهارمی در ماه دسمبر ۲۰۱۴ به نیرو های هوایی افغان تحویل داده شود.

در چند سال گذشته، حکومت افغانستان بار ها از جامعه بین المللی به خصوص ایالات متحده تقاضا کرده تا نیرو های هوایی افغان را با طیاره های نظامی پیشرفته تجهیز کنند، ولی تا حال پاسخ مطلوب به دست نیامده است.

به باور برخی تحلیلگران غرب، به ویژه ایالات متحده امریکا در نظر ندارد تا نیروی نظامی متعارف در افغانستان ایجاد شود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG