لینک های دسترسی

Breaking News

راجاپاکسا: برای جلوگیری از بحران اقتصادی از همه اقدامات ممکن کار گرفته ام 


گوتابایا راجاپاکسا، رییس جمهور برکنار شده سریلانکا که هفته قبل به دلیل قیام‌های مردمی علیه حکومتش از کشور فرار کرد، روز شنبه ۱۶ جولای ( ۲۵ سرطان) گفت که وی برای جلو گیری از بحران اقتصادی کشورش از " همه اقدامات ممکن" کار گرفته است.

راجاپاکسا روز سه شنبه ۱۲ جولای‌‌ (۲۱ سرطان) از کشورش فرار کرد و اوایل صبح وقت چهارشنبه به وقت محل به مالدیف رسید و چند روز بعد از آن به سنگاپور رفت.

فرار رییس جمهور راجاپاکسا از کشورش پس از ماه‌ها اعتراضات در سراسر آن کشور به خاطر بدترین بحران اقتصادی و افزایش بیش از حد قیمت مواد سوخت، صورت گرفت.

پارلمان سریلانکا روز شنبه تشکیل جلسه داد تا روند انتخاب رییس جمهور جدید این کشور را آغاز نمایند.

پارلمان سریلانکا روز جمعه استعفای راجاپاکسا را پذیرفت و در جریان جلسه روز شنبه دامیکا داسانایک، رییس پارلمان سریلانکا استعفا نامه او را رسماً قرائت کرد. گفته میشود که محتویات استعفا نامه وی قبلآ با مردم شریک نشده بود.

راجاپاکسا، در استعفا نامه خود گفته است ، سوء مدیریت که قبل از تصدی ریاست جمهوری وی در کشور ریشه دوانده بود منجر به افزایش بحران اقتصادی در سریلانکا گردید. او همچنان از همه گیری کوید-۱۹ یادآوری کرده و گفته است که کاهش سیاحین و ارسال پول از سوی کارگران خارجی نیز تاثیرات به سزایی را در عرصه روکود اقتصاد سریلانکا داشته است. آقای راجاپاکسا، در استعفا نامه خود افزوده است: " بارو دارم که من از همه اقدامات ممکن برای رسیدگی به این بحران کار گرفته ام ، و از نمایندگان پارلمان دعوت نمودم تا یک حکومت فراحزبی و وحدت ملی را تشکیل دهند".

قرار است پارلمان سریلانکا به رور سه شنبه تشکیل جلسه دهد و در آن فهرست نامزادان ریاست جمهوری را اعلام کند و به روز چهارشنبه روی انتخاب رهبر جدید کشور تصمیم و رای گیری کند.

رانیل ویکرمسینگا، که یکی از متحدان راجاپاکسا می‌باشد و برای شش بار سمت صدارت این کشور را عهده دار بود یگانه شخصی است که از حزب راجاپاکسا در پارلمان نمایندگی می‌کند. او تا زمان برگزاری و انتخاب رییس جمهور جدید به حیث رییس جمهور سرپرست سریلانکا حلف وفاداری یاد کرده است.

روند جانشینی رییس جمهور سریلانکا حد اقل سه روز را در بر خواهد گرفت و بر اساس قانون، این روند حد اکثر ۳۰ روز پیش بینی شده است. رییس پارلمان سریلانکا قبل از نیز گفته بود که پس از استعفای راجاپاکسا ، رای گیری به تاریخ ۲۰ جولای سال روان میلادی برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG