لینک های دسترسی

Breaking News

موقفگیری کلنتن و ترمپ در مورد توانایی نظامی امریکا


خانم کلنتن و آقای ترمپ در پهلوی سایر اختلافات، در مورد قدرت نظامی امریکا نیز اختلاف جدی دارند
خانم کلنتن و آقای ترمپ در پهلوی سایر اختلافات، در مورد قدرت نظامی امریکا نیز اختلاف جدی دارند

در یک سال گذشته، قدرت و ضعف ایالات متحده به خصوص توانایی نظامی آن کشور، یکی از مسایل عمدۀ دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است.

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری خواه، بار ها ادارۀ بارک اوباما را به تضعیف کشورش متهم کرده است.

آقای ترمپ تعهد کرده است که در صورت برنده شدن درانتخابات ریاست جمهوری، قدرت نظامی امریکا را "باز سازی" خواهد کرد و ایالات متحده را بار دیگر، "با عظمت" خواهد ساخت.

بر عکس، هیلری کلنتن، نامزد حزب دموکرات، ادعا می کند که ایالات متحده همیش "باعظمت، بوده و بزرگ باقی خواهد ماند.

"امریکا را بار دیگر باعظمت خواهیم ساخت،" این شعار است که آقای ترمپ همواره از آن در مبارزات انتخاباتی اش کار گرفته و احتمالاً تا آخرین روز مبارزات انتخاباتی اش آنرا بار ها تکرار کند.

به صورت اخص"بازسازی" قدرت نظامی ایالات متحده" یکی از راه های است که آقای ترمپ احتمالاً می خواهد از طریق آن، امریکا را آنچه او عنوان می کند "بار دیگر باعظمت کند."

دونالد ترمپ در کنوانسیون ملی حزب جمهوری خواه در کلیولند ایالت اوهایو
دونالد ترمپ در کنوانسیون ملی حزب جمهوری خواه در کلیولند ایالت اوهایو

آقای ترمپ پس از پذیرش نامزدی حزب جمهوری خواهان گفت:"قدرت نظامی خود را به حدی بزرگ و قوی خواهیم کرد و آنرا به اندازۀ پرقدرت خواهیم ساخت که فکر می کنم هیچگاه مجبور به استفادۀ آن نخواهیم شد، زیرا هیچ کسی مزاحم ما نخواهد شد."

ظاهراً به نظر می رسد که مثل شعار های رانلد ریگن، رئیس جمهور فقید ایالات متحده، آقای ترمپ نیز خواهان "صلح از طریق قدرت" است--آنهم قدرت نظامی.

اما بر عکس شعار آقای ترمپ، شعار هیلری کلنتن، نامزد حزب دموکرات ها، همواره به "بزرگی ایالات متحده" تاکید داشته است.

خانم کلنتن قبل از پذیرفتن نامزدی حزب دموکرات ها گفت: "ما میخواهیم فصل بعدی بزرگی و عظمت امریکا را بنوسیم."

به تعقیب آن، خانم کلنتن در جریان سخنرانی اش حین که نامزدی حزب دموکرات ها را پذیرفت،اظهارات رقیب اش را در مورد قوت نظامی امریکا، به شدت رد کرد.

هیلری کلنتن در آخرین روز کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ایالت فلادلفیا
هیلری کلنتن در آخرین روز کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ایالت فلادلفیا

خانم کلنتن گفت:" او ]دانلد ترمپ[ فکر می کند که از نظامیان ما بیشتر می داند. زیرا ادعا می کند که اردوی ما به مثابه یک فاجعه است. خوب، این افتخار را داشتم تا برای سال ها همراه با نظامیان خود کار کنم به شمول سناتور در کمیتۀ خدمات نظامی [سنای امریکا]. میدانم که او ]دانلد ترمپ[ تا چه اندازه در اشتباه است. اردوی ما گنجینۀ ملی ماست."

حامیان و مخالفان دیدگاه دو نظر متفاوت در مورد توانایی نظامی امریکا

موقفگیری های این دو نامزد، طرفداران و مخالفان جدی نیز دارد. بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا و حامی خانم کلنتن، در جریان سخنرانی اش در جلسه نامزدی حزب دموکرات ها که در ایالت فلادلفیا برگزار شده بود، به قدرت امریکا به شمول توانایی نظامی کشورش تاکید کرد.

اقای اوباما گفت: "دونالد ترمپ قوت نظامی ما را به مثابۀ یک فاجعه تلقی می کند. ظاهراً او در مورد زنان و مردان که قویترین قوت نظامی ما را تشکیل می دهند، چیزی نمی داند. او می گوید که امریکا ضعیف است. شاید او در مورد میلیارد ها زن، مرد و کودک از بالکان گرفته تا برما آگاهی ندارد که آنان هنوز هم امریکا را به مثابۀ روشنی از آزادی، کرامت و حقوق بشر تلقی می کنند."

بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، حین سخنرانی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات ها در ایالت فلادلفیا
بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، حین سخنرانی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات ها در ایالت فلادلفیا

آقای اوباما در این سخنرانی همچنین گفت که امریکا از گذشته به سو با عظمت و قوی بوده است. رئیس جمهور امریکا همچنین افزود که به صورت انفرادی قدرت و عظمت ایالات متحده نه به دونالد ترمپ متکی است و نه به کسی دیگر.

اما مایکل مک کول، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده که با آقای ترمپ هم نظر است و از او حمایت می کند، می گوید که امریکا به دلیل پالیسی های دموکرات ها، نا امن شده است.

آقای مک کول گفت: "زمان آن فرا رسیده است تا کشور خود را دو باره به دست بیارویم و امریکا را بار دیگر امن کنیم."

برداشت کارشناسان از توانایی نظامی امریکا

اما واقعاً قدرت نظامی امریکا آنچه آقای ترمپ ادعا می کند، نیازمند بازسازی است و یا آنچه خانم کلنتن ادعا می کند که امریکا همیش "بزرگ بوده و با عظمت" باقی خواهد ماند؟

مایکل گوگلمن، تحلیلگر سیاسی در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در واشنگتن دی سی، به این باور است که هر دو نامزد در مورد قدرت نظامی ایالات متحده ساده اندیشی کرده اند.

آقای کوگلمن در مورد گفت: "فکر می کنم که هر دو کلنتن و ترمپ ممکن در مورد ساده اندیشی داشته اند. آنان گفته اند که قوت نظامی امریکا یا قوی است و یا هم ضعیف. بسیاری از ادارات به شمول ادارات نظامی دارای مزایا و عیوب استند. شاید کسی بگوید که بخش از اردوی امریکا نیاز دارد تا بیشتر توانمند شود. اما برایم بسیار عجیب و غریب است که کسی بگوید که قدرت نظامی یگانه ابر قدرت، ضعیف است."

اما آقای کوگلمن، تائید می کند که در برخی موارد، بودجۀ نظامی ایالات متحده، به گونه موثر به مصرف نمی رسد.

لیندسِی کشگرین، رئیس بخش تحقیق پروژۀ اولویت ملی یا National Priority Project مستقر در امریکا به این باور است که ایالات متحده پول هنگفتی را در بخش نظامی مصرف می کند، اما او نحوۀ این مصارف را زیر سوال می برد.

خانم کشگرین به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "متخصصین بخش نظامی می گویند که قدرت نظامی ایالات متحده ضعیف نیست و نسبت به هر وقت گذشته، قویتر می باشد. اما دو سوال وجود دارد. اول اینکه بخش نظامی ایالات متحده به چه ضرورت دارد تا ما را امن نگهدارد. دوم اینکه بخش نظامی به چه منابع نیاز دارد تا چنین کار را انجام دهد."

خانم کشگرین همچنین ادعا می کند که بیش از نیم بودجۀ وزارت دفاع ایالات متحده به شرکت های انتفاعی داده می شود که میلیارد ها دالر منفعت می کند و مصارف نظامی از موثریت و مثمریت لازم برخوردار نیست.

بر اساس گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، در حال حاضر، ۱.۳ میلیون زن و مرد در اردوی آن کشور عملاً داخل خدمت است و ۸۲۶ هزار نیروی احتیاطی در اردوی آن کشور، خدمت می کنند. تعداد قوای هوایی آن به ۴۹۲ هزار نفر می رسد. علاوه بر آن، ۷۴۲ هزار افراد ملکی نیز برای اردوی امریکا، کار می کنند و وزارت دفاع ایالات متحده، بزرگترین استخدام کنندۀ نیروی بشری در آن کشور می باشد.

مصارف نظامی ایالات متحده

از لحاظ مصارف نظامی، تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی، بودجۀ نظامی ایالات متحده به ۵۹۸ میلیارد دالر رسید و این رقم بیشتر از بودجه نظامی هفت کشوری است که پس از امریکا، بیشترین مصارف نظامی را دارند که شامل چین، روسیه، عربستان سعودی، فرانسه، جاپان، بریتانیا و هند می باشد. مجموعۀ مصارف نظامی این هفت کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی، به ۵۶۷ میلیارد دالر امریکایی می رسید.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در سال ۲۰۱۶ میلادی، خواهان ۶۲۵ میلیارد بودجه اختیاری برای اردوی امریکا شد که شامل ۵۱ میلیارد دالر تمویل مصارف جنگی در کشور های مثل افغانستان و عراق می گردد.

خانم کشگرین علاوه می کند که نظامیان امریکایی ممکن به منابع بیشتر مالی نیازمند نباشند، اما استفاده موثر و مثمر از منابع مالی چیزی است که بخش نظامی امریکا به آن نیاز دارد.

از لحاظ اقتصادی نیز ایالات متحده، ثروتمند ترین کشور جهان است. در سال ۲۰۱۶، عواید نا خالص امریکا حدود ۱۸ ترلیون دالر تخمین شده است که بیش از ۲۲ در صد عواید نا خالص تمام کشور های جهان را تشکیل می دهد.

با وجود اظهارات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در مورد توانایی امریکا، شماری از تحلیلگران به این باوراند که این کشور هنوز هم یگانه ابر قدرت جهانی هم از لحاظ نظامی، اقتصادی و تکنالوژی است.

اما این تحلیلگران استدلال می کنند که با در نظر داشت منابع که ایالات متحده در اختیار دارد، آن کشور می تواند از توانایی برخوردار شود تا از این منابع خود به گونۀ موثر تر و مثمرتر استفاده کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG