لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه نیروهای کرد را به تصفیۀ قومی در سوریه متهم کرد


ترکیه میزبان بزرگترین جمعیت مهاجر سوری است
ترکیه میزبان بزرگترین جمعیت مهاجر سوری است

حکومت ترکیه نیرو های کرد را که در شمال سوریه درگیر جنگ باتندروان گروه دولت اسلامی یا داعش اند، به "تصفیۀ قومی" جمعیت غیرکرد آن ساحه متهم کرد.

بولنت ارینک معاون صدر اعظم ترکیه به کابینۀ آن کشور گفت که کردها تلاش دارند تا ساکنان سه ساحۀ شمال سوریه –جزیره، کوبانی و افرین- را به منطقۀ خودمختار کردنشین ملحق سازند.

انقره نیروهای پاسبان مردم کرد را که بخش نظامی حزب اتحاد دیموکراتیک می باشد به عنوان شاخۀ سوری حزب کارگران کردستان ترکیه تلقی می کند. حزب کارگران کردستان ترکیه از چندین دهه به اینسو درگیر شورشگری خونبار در ترکیه است.

آقای ارینک گفت "ساکنان شمال سوریه که هدف حملات هوایی به رهبری ایالات قرار می گیرند تا از کردها حمایت کنند، از سوی نیروهای پاسبان مردم کرد، حزب اتحاد دیموکراتیک سوریه و نیز گروه داعش "تصفیۀ نژادی" می شوند."

معاون صدراعظم ترکیه گفت "نشانه هایی دیده می شود که فورمول تبعید عربها و ترکمن ها از شمال سوریه و جاگزین ساختن آنان با سایر عناصر و به هم پیوستن آن ساحات کارآیی داشته است."

کردهای سوریه از قبل این سه ساحه را به عنوان منطقۀ خودمختار روژاوا اعلام کرده بودندکه هرگز از سوی دمشق به رسمیت شناخته نشده است.

فتح تل ابیض

در همین حال جنگجویان کرد و فعالان امروز خبردادند که نیروهای کرد ادارۀ شهر تل ابیض سوریه را که در نزدیکی سرحد با ترکیه موقعیت دارد، به دست گرفته اند.

از آغاز جنگ در شهرک مرزی تل ابیض حدود ۲۰ هزار مهاجر آن ساحه به سوریه پناه برده اند، اما ترکیه می گوید که مهاجران عمدتاً عرب و ترکمن هستند، نه کردها.

تصرف شهر تل ابیض که بیشتر از یک سال تحت کنترول گروه دولت اسلامی یا داعش قرار داشت، یک ضربۀ مهلک برای آن گروه دانسته می شود.

حقی کوبان، یک قوماندان جنگجویان کرد سوریه به خبررسانی اسوشیتد پرس گفته است که نیروهای کردی بعد از تصرف شهر تل ابیض، در حال پاکسازی آن شهر از وجود ماین های جابجا شده توسط جنگجویان گروه دولت اسلامی می باشند.

تصرف شهر تل ابیض، راه مهم تدارکاتی جنگجویان گروه دولت اسلامی را به شهر الرقه که گروه داعش آن را پایتخت خلافت خود می داند، مسدود می سازد.

رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که از پیشروی نیروهای کردی در سوریه ناراحت است، زیرا به باور ویاین امر در آینده می تواند ساختاری را برای تهدید ترکیه ایجاد کند.

در همین حال، مقام های ترکیه پس از چندین روز انسداد مرزها به روی مهاجران سوری، روز های یکشنبه و دوشنبه به شمار زیاد مهاجران اجازۀ ورود را به ترکیه دادند. ترکیه که هم اکنون ۱.۸ میلیون مهاجر سوری است، از خود ناشکیبایی فزاینده نشان می دهد که بار مهاجران بر دوش آن کشور سنگینی می کند.

معاون صدراعظم ترکیه گفت "جهان ازاد، کشور های غربی، کشور های دیموکراتیک که به حقوق بشر باورمند استند، باید یقیناً بدانند که مسوولیت رسیدگی به مهاجران بر دوش آنان نیز است."

XS
SM
MD
LG