لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان نام پوهنتون‌های افغانستان را تغییر می‌دهند


سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است که پس از بحث شورای رهبری این وزارت پیشنهاد صورت گرفت تا نام برخی از پوهنتون‌های افغانستان تغییر کند.

در صحفهٔ تویتر منسوب به ندا محمد ندیم گفته شده است که "امروز در جلسهٔ شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی در مورد ارتقای کیفیت برخی از پوهنتون های مهم افغانستان و تغییر نام آنها بحث کردیم."

در این تویت ضمیمهٔ فهرستی از پوهنتون‌ها افغانستان با نام‌‌های کنونی‌ و نام‌های پیشنهادی، معلومات ارایه شده است.

در پیام تویت منسوب به ندیم آمده است که نام پوهنتون کابل، به پوهنتون بین المللی کابل،‌ پوهنتون قندهار به البدر، پوهنتون پروان به امام اعظم ابو حنیفه، پوهنتون هرات به ابن تیمه،‌ پوهنتون ننگرهار به نام نجم الجهاد،‌ پوهنتون بلخ به نام ام البلاد و پوهنتون غزنی به نام محمود غزنوی به هبت‌الله اخندزاده، رهبر این گروه پیشنهاد شده است تا در مورد تصمیم بگیرد.

اما حافظ ضیا الله هاشمی،‌ سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان، با نشر یک پیام ویدیویی بدون اینکه در مورد پیشنهاد تغییر نام‌ پوهنتون‌های دولتی سخن بگوید، گفته است که ندا محمد ندیم، هیچ حساب رسمی در تویتر ندارد.

ولی در گذشته سخنرانی تصویری سرپرست وزارت تحصیلات عالی در عین صفحهٔ تویتر نشر و بخش می‌شد.

اقدامات و تصامیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در دو ماه گذشته واکنش‌‌های تندی را در سطح ملی و بین المللی در پی داشته است.

ندیم در اوسط دسمبر ۲۰۲۲ طی مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" گفت که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است. او در وهلهٔ نخست در مورد علت این تصمیم چیزی بیان نکرد. اما در روز‌های بعد، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی افغانستان، دلیل این تصمیم را 'در کنار سایر دلایل "بی حجابی'' یکی از عوامل این دستور عنوان کرد.

به گفته‌ندیم،‌ "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" از عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها می‌باشد.

ندیم در این مصاحبه ادعا کرد که در نظام و نصاب تحصیلی افغانستان "منکرات" وجود داشت، اما هیچ موردی را مشخص نکرد که این ادعایش را ثابت کند و نیز روشن نکرد که آیا این منکرات تنها منحصر به دانشجویان دختر است یا شامل پسران نیز می‌شود.

او در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، ادعا کرد که شماری از دانشجویان دختر بدون رعایت "هدایات شرعی" به گونه‌ای لباس پوشیده و به پوهنتون می‌رفتند که گویا به محفل "عروسی" می‌روند.

XS
SM
MD
LG