لینک های دسترسی

Breaking News

بسته‌شدن یک رادیوی محلی در خوست؛ طالبان دلیل آن را مشکلات حقوقی خواندند


پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی و فشارها و محدودیت‌های طالبان روبرو اند.
پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی و فشارها و محدودیت‌های طالبان روبرو اند.

یک نهاد حامی خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از تخلیه تجهیزات یک ایستگاه رادیویی محلی به نام "نن اف‌ام" از یک ساختمان توسط مقامات محلی طالبان در ولایت خوست، از روز گذشته، نشرات این رادیو متوقف شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان به روز سه شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) با نشر خبرنامه‌ای از توقف نشرات این رادیو ابراز نگرانی کرده و خواستار از سرگیری نشرات بی‌قید و شرط این رادیو شده است.

این نهاد به نقل از یک منبع محلی نگاشته است: "نیروهای امنیتی مربوط به قوماندانی امنیه خوست حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر امروز [سه شنبه] با حضور در ساختمان رادیو در ناحیه دوم خوست، ضمن تهدید کارمندان، با توسل به زور، وسایل و تجهیزات رادیو نن را از ساختمان این رسانه بیرون کردند و دروازه آن را بستند."

خبرنگاران در ولایت خوست گفتند که هنگام یورش نیروهای امنیتی طالبان به ساختمان رادیو "نن اف‌ام"، این رادیو به طور زنده برنامه پخش می‌کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی طالبان، کارمندان این رادیو را نیز از ساختمان بیرون آورده و چهار کارمند را حدود دو ساعت زندانی کرده اند. به گفتۀ این نهاد، طالبان یک هفته پیش اسلم قانونی، مسوول این رادیو را بازداشت کردند که تا اکنون در بند طالبان به سر می‌برد.

رادیو "نن اف‌ام" از سال ۱۳۸۹ خورشیدی به این طرف روی موج ۸۹.۱ اف‌ام نشرات داشت. این رادیو در کنار پوشش رویدادهای روز، برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز پخش می‌کرد.

موضع طالبان

فرماندهی امنیه حکومت طالبان در خوست با نشر خبرنامه‌ای گفته است که نیروهای این نهاد، بر اساس فیصلۀ یک محکمۀ طالبان در این ولایت، خواستار تخلیه ساختمان رادیو شده و تجهیزات رادیویی را از ساختمان بیرون کرده اند.

در خبرنامه آمده است: "بین اسلم، مالک رادیو و عزیزالله صاحب خانه امروز یک پرونده حقوقی وجود داشت و مدتی است که این موضوع در محاکم در جریان بوده و در نهایت پرونده محکمه ابتداییه خوست به تخلیه خانه فیصله کرد و به فرماندهی پولیس خوست دستور داد تا خانه مذکور را تخلیه کند."

این فرماندهی گفته است با توجه به مسوولیت خود فیصله محکمه را اجرا کرده و نیروهای امنیتی به فعالیت یا عدم فعالیت رادیو "نن اف‌ام" ملاحظه‌ای ندارد.

خبرنامه گفته است: "می‌توانند رادیوی خود را در هر مکان و هر زمان فعال نگه دارند، اما ما به هیچکس به نام رسانه و رادیو اجازه نمی‌دهیم که حقوق حقۀ مردم را زیر پا کنند."

پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل در دو سال گذشته صدها رسانه بسته شده و به شمول خبرنگاران زن، کارمندان رسانه‌ای ترک شغل کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که ۱۱ اگست ۲۰۲۳ (۲۰ اسد) نشر شد، پس از بازگشت طالبان به قدرت، از جمله نزدیک به ۱۲هزار خبرنگار که در این کشور کار می‌کردند، حدود هشت‌هزار نفر مسلک خود را رها کرده اند که ۸۰ درصد آنان زنان بودند.

این سازمان گفته است که در دوران حاکمیت دوباره طالبان، از جمله ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG