لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید حملات، نشانه قدرت یا ضعف طالبان؟ 


طالبان با راه اندازی موج تازهء از حملات انتحاری در دو هفته گذشته بیشتر از یکصد منسوب نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را کشته اند.

حملات پیهم پیکارجویان طالب در دو هفته گذشته در ولایات پکتیا، غزنی، کابل و کندهار بیش از ۲۰۰ کشته و صدها مجروح برجا گذاشته است. اگر چه شماری از این حملات بر تاسیسات نظامی صورت گرفت و بیشتر از یکصد منسوب پولیس و اردوی ملی افغانستان را هلاک ساخت، در میان قربانیان این رویدادها ده ها غیرنظامی هم شامل است.

با اعلان استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان شماری از مقام های افغان از موثریت آن استقبال نمودند، اما سوالی که حالا مطرح می گردد اینست که چرا در حملات طالبان شدت بیشتر به میان آمده است.

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، به این باور است که اگر استراتیژی جدید ادارۀ دونالد ترمپ به صورت "درست" عملی گردد، وضیعت تغییر خواهد کرد. آقای خلیلزاد همواره رد پای پاکستان را در بدتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان دنبال می کند و بر ریشه کن ساختن پناهگاه های این گروه در آن کشور تاکید می ورزد.

فقیر محمد ودان، کارشناس مسایل سیاسی و امنیتی مستقر در آلمان، تحلیل مشابهی دارد. او می گوید "طالبان از لحاظ روانی و مسلکی پرسونل دهشت افگنی" را در اختیار ندارد که چنین حملات را سازماندهی کند، بلکه به گفتۀ وی استخبارات نظامی پاکستان یا ISI، در عقب این حملات است.

به باور این کارشناس، سایر عوامل مثل اختلافات سیاسی در حکومت افغانستان، ضعف استخباراتی و نبود تعریف واضح از گروه طالبان، در افزایش خشونت ها نقش عمده داشته است.

استراتیژی امریکا

وندا فلبب براون، تحلیلگر در انستتیوت بروکنیز ایالات متحده، به این باور است که افزایش خشونت های طالبان، واکنش در برابر استراتیژی جدید امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان است. به باور این تحلیلگر، حال طالبان تکتیک خود مبنی بر کنترول مراکز ولایات را تغییر داده و بیش از این نمی خواهند منابع خود را در این قسمت ضایع کنند.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در واشنگتن دی سی، در مورد می گوید که "با سازماندهی این گونه حملات، گروه طالبان پیام واضح دارد: به عوض گفتگو، ما جنگ را ترجیع می دهیم و توانایی آنرا داریم که موفق شویم."

این دقیقاً عکس بیانات مقام های امریکایی و افغانستان است که اصرار می ورزند طالبان تضعیف شده اند و دست به فعالیت های مذبوحانه زده اند.

پس از اعلام استراتیژی جدید ایالات متحده، حملات هوایی قوای ناتو در افغانستان افزایش یافت، حملاتی موجب تلفات سنگین به گروه طالبان شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، حین سخنرانی اش در در نهاد پژوهشی شورای روابط خارجی در شهر نیویارک گفت که تنها در یک ماه، ۱۳۰۰ تن از طالبان در نتیجۀ عملیات نظامی حکومت افغانستان و قوای بین المللی کشته شدند.

پس از آن، مقامات امنیتی افغانستان همه روز ادعای کشته شدن ده تن از جنگجویان طالب را می کنند. بنا بر این، افزایش تلفات سنگین نیز می تواند یکی از عوامل عمدۀ افزایش خشونت این گروه در افغانستان باشد.

صلح

صرف نظر از اینکه طالبان از طریق افزایش حملات چه پیامی را می خواهند انتقال بدهند، پیام مقامات امریکایی برای طالبان واضح است.

رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، که چهار شنبه گذشته در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن سخنرانی می کرد، گفت "یک پیام به طالبان و سایر عناصر این است که ما جایی نمی رویم. ما تا زمانی که نیاز باشد در اینجا خواهیم ماند تا اینکه طرز دید شما تغییر کند و تصمیم بگیرید که با حکومت افغانستان وارد روند مصالحه شوید و حکومتی تشکیل شود که سازگار به فرهنگ افغانستان است".

در همین حال، محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، می‌گوید که جنگ با گروه طالبان باید پایان یابد.

آقای خلیلی در مصاحبه اختصاصی به صدای امریکا گفت که نه طالبان و نه هم حکومت افغانستان میتواند از طریق جنگ به هدف شان برسند.

رئیس شورای عالی صلح در اشاره به حملات اخیر طالبان گفت که "اگر طالبان می‌خواهند با انجام حملات اخیر حکومت را وادار به خواسته‌ های شان کنند، دور از امکان است."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG