لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان بیوگرافی ملا عمر را نشر کردند


مقام های افغان و خارجی می گویند که ملا عمر پس از سقوط رژیم طالبان در پاکستان پنهان شده است
مقام های افغان و خارجی می گویند که ملا عمر پس از سقوط رژیم طالبان در پاکستان پنهان شده است

گروه طالبان ظاهراً برای بزرگداشت از شانزدهمین سالروز گزینش ملامحمد عمر به حیث "امیرالمؤمنین" از سوی یک اجلاس علمای دینی در کندهار، زندگینامۀ توصیفی وی را انتشار داده است.

معلومات عامه در باره رهبر طالبان بسیار اندک است و حتی هیچ عکسی از او وجود ندارد. رهبر طالبان هرگز در رسانه های تصویری ظاهر نشده و با رهبر هیچ کشور جهان ملاقات ننموده است.

بر اساس بیوگرافی که طالبان به چندین زبان در وب سایت این گروه گذاشته اند، ملا محمد عمر فرزند مولوی غلام نبی (قوم هوتک) در سال ۱۹۶۰ میلادی در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار به دنیا آمد و پنج ساله بود که پدراش فوت کرد.

عمر در هشت سالگی به مدرسه دینی در ولایت ارزگان رفت و با اشغال افغانستان از سوی ارتش شوروی سابق در سال ۱۹۷۹، به جهاد مسلحانه شتافت. او در تنظیم حرکت انقلاب اسلامی به رهبری مولوی محمد نبی محمدی در ولایت های ارزگان و کندهار فعالیت داشت.

طالبان در باره مادر، همسر و فرزندان ملاعمر چیزی ننوشته اند.

راکت پسند

رهبر طالبان در زمان جنگ بر ضد نیروهای شوروی سابق و همپیمانان افغان آنها چهار بار جراحت برداشت و در یک مورد چشم راست اشرا از دست داد.

در زندگینامۀ رسمی رهبر طالبان همچنان آمده است که سلاح مورد پسند ملاعمر "R.P.G.7" یا راکت انداز است چون در زمان جهاد با آن تانک های روسی را هدف قرار می داد و در این کار به حدی مهارت داشت که شمار دقیق تانک های از بین برده شده از سوی ملاعمر، معلوم نیست.

گریه ملاعمر

پس از حدود ۱۳ سال جنگ، ملا عمر در سال ۱۹۹۲ سلاح را بر زمین گذاشت و در ولسوالی میوند ولایت کندهار مدرسه دینی گشود. این آرامش کوتاه بود و در سال ۱۹۹۴ عمر همراه با شماری از دوستان دوران جهادش، تحریک اسلامی طالبان را در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار بنا گذاشت.

مسجدی در جوار اقامتگاه پیشین رهبر طالبان در شهر کندهار
مسجدی در جوار اقامتگاه پیشین رهبر طالبان در شهر کندهار

با گسترش سریع تحریک طالبان در نقاط مختلف افغانستان، در اپریل سال ۱۹۹۶ ملاعمر حدود ۱۵۰۰ از عالم دینی را در شهر کندهار فراخواند و خود را امیرالمؤمنین و تحریک طالبان را "امارت اسلامی افغانستان" لقب داد.

اگر چه تصاحب قدرت مطلقه و آنهم به شکل مادام العمر از سوی ملاعمر به سادگی و بدون برگزاری انتخابات صورت گرفت، اما طالبان گفته اند که عمر از این کار به جای خوشحال شدن "به حدی گریه کرد که پتوی روی شانه اش از اشک چشمانش تَر گردید".

کم رو و کم حرف

پس از تهاجم نظامی ایالات متحده امریکا بر افغانستان تحت کنترول طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، ملاعمر فراری شد و تا حال محل اقامت و فعالیت وی معلوم نیست.

طالبان گفته اند که رهبر شان از "خودنمایی و تظاهر نفرت دارد" و "بدون ضرورت چندان شوق گفتگو" هم ندارد.

با آن که ایالات متحده امریکا در بدل معلوماتی که منجر به دستگیری یا کشته شدن ملاعمر شود ده میلیون دالر جایزه تعیین نموده است، اما طالبان گفته اند که در اجرای وظایف رهبر شان تغییری نیامده است.

ملاعمر همچنان در راس تشکیلات گروه طالبان قرار دارد و به کمک "نائب امارت اسلامی" به یک شورای بیست نفری، که تمام اعضای آن از سوی ملاعمر تعیین می شود، فرمان می دهد.

طالبان در مورد این که تشکیلات این گروه در کجا موقعیت دارد چیزی نگفته اند اما مقام های افغان و امریکایی بارها گفته اند که شورای رهبری طالبان در شهر کویته پاکستان مستقر است و از همان جا جنگ در افغانستان را سازماندهی می کند.

XS
SM
MD
LG