لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در مورد بازداشت حبیبی اظهار بی‌خبری کردند


گروه طالبان در مورد محمود شاه حبیبی، رییس پیشین ادارهٔ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان که به گفتۀ برادرش چند هفته پیش از سوی طالبان بازداشت شده است، اظهار بی‌خبری کرده اند.

احمد شاه حبیبی، برادر این مقام حکومت پیشین افغانستان که برای نخستین بار در مورد بازداشت وی با صدای امریکا صحبت کرده است، اظهار داشت که محمود شاه حبیبی بدون اینکه مرتکب جرمی شده باشد، به تاریخ دهم اگست از سوی "طالبان" بازداشت شد و تا کنون اطلاعی از وی در دست نیست.

ساعاتی پس از نشر گزارش صدای امریکا در مورد این مقام پیشین حکومت افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در یک پیام کوتاه صوتی در پاسخ به پرسش صدای امریکا در مورد ادعاهای مرتبط به ناپدید شدن محمود شاه حبیبی اظهار بی‌خبری کرد و گفت که به ارگان‌های امنیتی دستور داده شده است تا در مورد وی تحقیقات را انجام دهند.

با اینحال، احمد شاه حبیبی به صدای امریکا گفت که کسانیکه پشت در خانۀ برادرش در ساحۀ شش درک آمده بودند خود را "مجاهدین امارت اسلامی" معرفی کرده بودند.

شش درک که در مرکز شهر کابل و در مجاورت مقر وزارت دفاع، ریاست جمهوری و چندین نهاد مهم دیگر دولتی افغانستان موقعیت دارد، یکی از ساحاتی است که همواره تدابیر شدید امنیتی در آن نافذ بوده است.

احمد شاه همچنین گفت که در چند هفتۀ گذشته بار‌ها به ادارات مختلف طالبان مراجعه کرده اند، اما تا اکنون نتوانسته اند سر و درکی پیدا کنند. او افزود که مسوولین طالبان در مورد محل نگهداری و دلیل بازداشت آقای حبیبی از دادن هر گونه معلومات خودداری کرده اند.

محمود شاه حبیبی از سه سال به اینسو در یک شرکت خصوصی منحیث کارمند ایفای وظیفه می‌کرد. برادر این مقام پیشین افغان گفته است طالبان ملبس با یونیفورم نظامی به دفتر این مقام پیشین افغان نیز رفته و برخی همکارانش را با خود برده اند.

محمود شاه حبیبی که شهروندی ایالات متحده را نیز دارد، از جون ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به حیث رییس ادارۀ مستقل هوانوردی افغانستان و از اکتوبر ۲۰۱۳ تا جون ۲۰۱۷ به صفت معاون عملیاتی این اداره ایفای وظیفه کرده است.

برادر این مقام حکومت پیشین افغانستان گفته است که در مورد بازداشت حبیبی از سوی طالبان به وزارت خارجۀ ایالات متحده خبر داده است. او گفت که مقام‌های امریکایی به وی وعده داده اند که در این زمینه کار خواهند کرد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجهٔ امریکا با فرستادن ایمیلی در پاسخ به پرسش صدای امریکا در این مورد گفت که "ما وضعیت را تحت نظارت داریم".

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنین گفته است که "ما یک بار دیگر تصریح می‌کنیم که شهروندان امریکا به دلیل ناآرامی مدنی، تنش مسلحانه، جرایم، تروریزم و اختطاف، نباید به افغانستان سفر کنند".

حکومت طالبان در گذشته نیز شماری از فعالان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را بازداشت کرده و در این مورد اظهار بی‌خبری کرده بودند، اما به دنبال بلند شدن سر و صداها و انتقادات گستردۀ بین‌المللی، پس مدتی آن فعالان از بند طالبان رها شدند.

پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا زریاب پریانی دو فعال زنان و شماری از بستگان آنان به تاریخ ۱۹ جنوری امسال ناپدید شدند. طالبان در ابتدا بازداشت آنان را انکار می‌کردند، اما چند هفته بعد این بانوان فعال از قید طالبان رها شدند.

طالبان همواره تاکید کرده اند که پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، رهبر این گروه عفو عمومی را اعلام کرده و آنان نیز آن را رعایت می‌کنند. با آنهم، گزارش‌هایی از بازداشت، شکنجه، تهدید و ارعاب و حتا کشته شدن مقامات حکومت پیشین افغانستان توسط طالبان از سوی سازمان‌های حقوق بشری نشر شده است.

شماری از سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، به شمول ملل متحد گفته اند که پس از مسلط شدن بر افغانستان، طالبان بیش از ۱۰۰ تن از نیروی‌های امنیتی حکومت پیشین افغانستان و کسانی را که با قوای بین‌المللی کار کرده بودند، کشته اند.

XS
SM
MD
LG