لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان در قبال دستور تازۀ غنی به نظامیان افغان


طالبان با اشاره به دستور اخیر محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به نظامیان از آمادگی آن گروه برای مقابله خبر داده اند.

در پی حملات مرگبار روز سه شنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) در کابل و ننگرهار که حکومت افغانستان طالبان را مسوول آن عنوان کرد، رییس جمهور غنی به نیروهای افغان دستور داد که از حالت دفاعی برآمده و وضعیت تهاجم را اختیار کنند.

آقای غنی در یک خطابۀ تلویزیونی به مردم افغانستان گفت: "برای دفاع از کشور و به منظور امنیت مردم و سرکوبی و دفع حملات و تهدیدات گروه طالبان و سایر گروه های تروریستی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور می‌دهم که به عوض حالت دفاع، دوباره حالت تعرضی را اختیار کنند و در مقابل دشمن عملیات شان آغاز کنند."

طالبان یک روز پس از این حمله با نشر اعلامیه‌ای گفته اند "ملیشه‌های داعشی" حملات را در کابل و ننگرهار انجام داده اند.

اما شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که گروه طالبان، داعش، شبکه حقانی، لشکر طیبه و شبکه‌های تروریستی دیگر با هم روابط دوامدار و قوی دارند و بخشی از یک دیگر بوده و فعالیت‌ها را به گونهٔ مشترک انجام می‌دهند.

کرین دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل نیر روز چهارشنبه ۱۳ می (۲۴ ثور) در تماس ویدیویی با محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به حملات مرگبار در کابل و ننگرهار گفته است که طالبان به خاطر اینکه "زمینه خشونت و چنین حملات را فراهم کرده اند، مسوول اند".

رییس جمهور افغانستان گفته است که گروه طالبان برعکس نیت نیک مردم و حکومت افغانستان و تقاضای جامعهٔ جهانی، حملات شان را شدت بخشیده اند. اما طالبان حکومت افغانستان را به "ایجاد موانع" در برابر روند صلح متهم کرده اند.

حملات مرگبار روز سه شنبه در افغانستان که سبب کشته شدن کم از کم ۵۶ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۱۵۰ نفر دیگر شد، به گونۀ گسترده در سطح ملی و بین المللی تقبیح شد.

XS
SM
MD
LG