لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار نظامی ارشد امریکایی: طالبان روابط شان را با القاعده قطع نکرده اند 


یک نظامی ارشد امریکایی هشدار داده است که طالبان روابط شان را با القاعده قطع نکرده اند و به گفتۀ وی اکنون حضور القاعده و داعش در افغانستان به چالش بزرگی برای ایالات متحده مبدل شده است.

مایکل کوریلا، که به تازگی از سوی قصر سفید به صفت فرمانده جدید قوماندانی مرکزی قوای امریکایی برگزیده شده است، در جلسۀ کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده برای تاییدی اش در این سمت جدید گفت: "القاعده و داعش در حال شکل‌گیری مجدد اند. آنان آرزوی حمله بر قلمرو امریکا را دارند، اما تا کنون قابلیت انجام این کار را ندارند."

این نظامی ارشد امریکایی گفت که طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند و به گفتۀ وی با آزاد شدن جنگجویان شاخۀ خراسان گروه داعش از زندان‌های افغانستان در پی مسلط شدن طالبان در آن کشور، اکنون داعش در حال احیای خود است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی گروه طالبان در صحبت با صدای امریکا اظهارات این مقام‌ امریکایی را در مورد تداوم روابط طالبان با القاعده رد کرد و گفت که هیچ گروهی که حضور "فزیکی" در افغانستان داشته باشد، وجود ندارد. او گفت که طالبان به هیچ تحرک و گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان، تهدیدی متوجه کشور دیگری شود.

جنرال کوریلا روز سه شنبه هشتم فبروری به قانونگذاران امریکایی گفت که برای پیشبرد موفقانۀ عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان، رهبران نظامی ایالات متحده باید قابلیت‌های بیشتر استخباراتی را، به ویژه در زمینۀ جمع آوری معلومات به کار ببندند.

مایکل کوریلا با اشاره به مسافت طولانی میان افغانستان و نزدیک‌ترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه گفت نظارت افغانستان از راه دور "بی‌نهایت دشوار" است، اما ناممکن نیست. او گفت که مقام‌های امریکایی با کشورهای دور و بر افغانستان وارد بحث اند تا پایگاه هوایی ایجاد کنند، اما افزود که تا کنون هیچ توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

به دنبال خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان در پایان اگست سال گذشته، قانونگذاران امریکایی همواره در مورد نظارت از افغانستان و در صورت ضرورت از میان برداشتن تهدایدات دهشت افگنی بر ضد ایالات متحده که احتمالاٌ در زیر سیطرۀ طالبان شکل بگیرد، ابراز نگرانی شدید کرده اند.

قانونگذاران امریکایی با آنکه از جنرال کوریلا اعلام حمایت کردند، نسبت به موثریت قابلیت‌های قوماندانی مرکزی قوای امریکایی برای مهار کردن تهدیدات در حال ظهور، ابراز تردید کردند.

جیم انهوف، قانونگذار جمهوریخواه در کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای امریکا گفت: "افغانستان اکنون به وضعیت پیش از [حملات دهشت افگنی] ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ برگشته است. طالبان آن کشور را کنترول می‌کنند و به گفتۀ ملل متحد، تا ایندم بیش از ۱۰۰ نفر از مقام‌های حکومت پیشین، سربازان و همکاران ایتلاف را کشته اند."

جنرال کوریلا گفت که تا سرحد ممکن به کار با پاکستان ادامه خواهد داد. هرچند اسلام آباد در دو دهۀ پسین روابط پر فراز و فرود با واشنگتن داشته است، آقای کوریلا گفت که هنوز هم دو کشور علایق مشترک دارند.

او گفت: "ما همیشه با پاکستان موافق نبوده ایم، اما فکر می‌کنم که ما منافع مشترک در ثبات منطقوی و مبارزه با سازمان های افراطی و تندرو داریم. تحریک طالبان پاکستان که مستقیماً آن کشور را تهدید می‌کند، یکی از این گروه‌های تندرو است. همچنان، وضعیت بشری در داخل افغانستان باعث می شود تا مهاجرین و پناهجویان را به پاکستان سوق دهد، بناً فکر می کنم احتمالاً مسایل ذیعلاقۀ مشترک، چون مقابله با سازمان های افراطی و بحران بشری وجود دارد که می‌توانیم با هم در آن زمینه کار کنیم."

جنرال کوریلا همچنین، به قانونگذاران امریکایی گفت که ایالات متحده در قبال تخلیۀ افغان‌هایی که در جریان دو دهه حضور امریکا در افغانستان، با نظامیان و حکومت امریکا همکاری کرده اند "مکلفیت اخلاقی" دارد.

قرار است کنت مک‌کینزی، فرمانده کنونی قوماندان مرکزی قوای امریکایی که مسوول نظارت از عملیات پرهرج و مرج تخلیۀ نظامی از افغانستان نیز بود، به زودی بازنشسته شود و مایکل کوریلا پس از گرفتن رای تایید مجلس سنای کانگرس امریکا این سمت نظامی را عهده دار شود.

XS
SM
MD
LG