لینک های دسترسی

Breaking News

ویلز: آغاز مذاکرات صلح به رهبریت طالبان ارتباط دارد


الیس ویلز، معاون دستیار وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی
الیس ویلز، معاون دستیار وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی

الیس ویلز، معاون دستیار وزیرخارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی می گوید که به رهبریت طالبان ارتباط دارد که آیا پیشنهاد صلح را می پذیرند یا خیر.

خانم ویلز، پس از نشست دو روزۀ ژینو در بارۀ افغانستان، روز پنجشنبه در بروکسل به رادیوآزادی گفت "حکومت افغانستان آماده است. مردم افغانستان و طالبان نیز آماده اند. یک سوالی که وجود دارد اینست که آیا رهبریت طالبان آماده اند این پیشنهاد را بپذیرند."

معاون دستیار وزیرخارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی این را هم گفت که با پیشنهاد بدون شرط مذاکرات از سوی رئیس جمهور افغانستان و آتش بس ماه جون، "در ها برای یک صلح احتمالی با طالبان باز شده است."

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان در ماه سپتمبر گماشته شد تا رهبری تلاش ها برای راه اندازی مذاکرات صلح میان حکومت و گروه طالبان را بعهده گیرد.

آقای خلیلزاد گفته است که در یک شرایط ایدهآل، بهتر خواهد بود اگر قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، توافق صلح با طالبان حاصل شود.

نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا این را هم گفت که باید منتظر ماند و دید که آیا رسیدن به چنین وضعیت مطلوبی، امکانپذیر است یا خیر، ولی تاکید کرد که هر گونه تصمیمگیری در این رابطه، وابسته به پیشرفتهای احتمالی در گفتگو با طالبان است.

خانم ویلز که در ماه جولای با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کرده گفت که کدام ضرب الاجلی وجود ندارد اما "یک إحساس شتاب و فوریت موجود است چرا که فکر می کنیم همین لحظۀ فرصت است."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در دومین روز کنفرانس ژینو یک گروه دوازده نفری را اعلام کرد که در مذاکرات صلح با گروه طالبان شرکت کند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان اما تاکید کرده است که مذاکرات صلح با طالبان غیرمشروط است اما صلح با طالبان مشروط می باشد.

اما گروه طالبان با نشر اعلامیه یی پیشنهاد صلح را رد کرده و گفته اند که تنها با ایالات متحده روی میز مذاکره خواهند نشست.

گروه طالبان همچنان گفته اند که نیرو های ناتو باید قبل از اینکه مذاکرات صلح آغاز شود، افغانستان را ترک کنند.

ایلس ویلز گفت که جنگجویان گروه طالبان "تلفات سنگینی را متحمل شده و خستگی از جنگ در میان طالبان مشهود است."

خانم ویلز گفت که آتش بس در ایام عید رمضان نشاندهندۀ این حقیقت است که جناح های درگیر می خواهند "یک راهی را برای زندگی در صلح دریابند."

حکومت افغانستان و جامعۀ بین المللی تاکید می ورزند که گروه طالبان باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و به دست آورد های بیش از یک و نیم دهۀ اخیر افغانستان به ویژه حقوق زنان و حفظ نیرو های امنیتی افغانستان ارج بگذارند.

خانم ویلز می گوید که گروه طالبان علناً گفته اند که به دنبال صلح اند و نمی خواهند رفتار رژیم طالبان را بر مردم افغانستان تکرار کنند.

ایلیس ویلز گفت "بیاید امتحان کنیم که آیا واقعاً آن گروه {طالبان} واقعاً آماده اند بنشینند و برای حل و فصل سیاسی افغانستان مذاکره کنند یا خیر؟"

تلاش برای آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در حالی صورت می گیرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که از 2015 به اینسو، ۲۹ هزار نیروی پولیس و اردو در جنگ با گروه های مسلح مخالف دولت کشته است.

به گفتۀ آقای غنی، در همین دوران، ۵۸ سرباز امریکایی نیز جان خود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG