لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پریسا مبارز را در تخار آزاد اما یک زن معترض دیگر را در کابل بازداشت کردند


نرگس سادات
نرگس سادات

"جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" می‌گوید که پریسا مبارز، یکی از زنان معترض پس از دو روز، از بند طالبان در ولایت تخار آزاد شده، اما این گروه یک عضو دیگر این جنبش را در کابل بازداشت و زندانی کرده اند.

مونسه مبارز، بنیانگذار این جنبش روز دوشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) به صدای امریکا گفت که پریسا مبارز با پادرمیانی بزرگان قومی و فشارهای نهادهای بین‌المللی از بند طالبان آزاد شده است.

خانم مبارز مدعی شد: "البته در حوزه امنیتی طالبان لت و کوب و ضرب و شتم [بر پریسا مبارز] صورت گرفته و عکس‌های که شکنجه طالبان بر این خانم را نشان می‌دهد، در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده است."

به گفتۀ مبارز، طالبان همچنان دو روز پیش، نرگس سادات، عضو شورای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" از ساحه کارته چهار از مربوطات حوزه سوم امنیتی شهر کابل، بازداشت و زندانی کرده اند.

مونسه مبارز اضافه کرد که طالبان در مورد بازداشت این خانم هیچ معلومات نداده و خانوادۀ نرگس سادات در این مدت، نتوانسته است محل نگهداری او را پیدا کنند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر بازداشت زنان معترض، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی و خبرنگاران توسط طالبان در کابل و دیگر ولایات افغانستان افزایش یافته است.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش بازداشت‌های "خودسرانه" توسط طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

یوناما از مقام‌‎های طالبان خواسته که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم این کشور احترام بگذارند. این اداره ملل متحد افزوده است: "افغان‌ها حق دارند نظریات خویش را بدون هراس از آزار و اذیت بیان کنند."

روز گذشته نیز گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از بازداشت پریسا مبارز توسط طالبان در تخار ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی بی‌درنگ وی شد.

ریچارد بنیت در پیامی در تویتر این اقدام طالبان را محکوم کرده و گفته بود که اعتراض برای تامین حق آموزش زنان و دختران جرم نیست و آنان باید صدای شان را بلند کنند.

این در حالی است که طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان، ده‌ها فعال حقوق زن را که به دلیل اینکه به سیاست‌های سختیگرانه این گروه دست به اعتراض زده بودند، بازداشت و زندانی کرده اند.

برخی از این معترضان پس از رهایی از بند، مدعی شدند که در زندان‌ توسط طالبان مورد شکنجه و حتا لت و کوب قرار گرفته اند. ادعای که طالبان همواره آن را رد کردند.

XS
SM
MD
LG